بهینه سازی سایت وردپرسی

ده راه برای بهینه سازی سایت وردپرسی برای افزایش سرعت

اگر صاحب یه سایت ورد پرس هستید، ممکنه سرعت بار گزاری سایت شما پایین با شه. زمانی که کاربر وارد سایت شما می شه، این لحظه خیلی تعیین کنندس که  کاربر تو سایت شما به مونه. آگه تعداد ثانیه‌هایی که کاربر منتظر بالا اومدن سایت شما با شه بالاتر بره، مشخصه که کاربر به زودی از سایت ورد پرسی شما خارج میشِ و همین باعث کاهش و افت امتیاز و سئوی سایت شما میشِ. برای همین ما در این مقاله به شما ۱۰ راه برای افزایش سرعت سایت آموزش می دیم.

دلایل کندی سایت وردپرسی

البته که دونستن پیامدهای منفی کندی سایت مهمِ، دونستن دلایل سرعت پایین سایت وردپرسی هم مهمِ. در ادامه خلاصه وار به این دلایل می‌پردازیم.

یکی از این دلایل، داشتن یه سایت ضعیف با عملکرد ضعیفِ. بنابراین انتخاب یه هاست مناسب میتونه جزو فاکتورهای مهم سرعت سایت باشِ. پس باید به اینکه هاست خوبی رو انتخاب کردین، مطمئن بشین. بدیهیِ که اگه سرور شما به مشکل بر بخوره، سایت شما هم به همین صورتِ.

یکی دیگه از دلایل سرعت پایین سایت اینِ که ترافیک بالایی رو دریافت کنه. که نعداد بالای بازدیدکنندگان دلیل اصلی این مشکلِ. اگر هاست شما آماده پشتیبانی از کاربران رو نداشته باشِ، مشخصِ که عملکرد سایت آسیب می بینه و باید هاست خودتون رو ارتقا بدید.

پیشنهادی برای تست سلامت سایت شما!

برای این کار، شما می تونید هرچند وقت یک‌بار، سرعت سایت تون رو تست کنید. خوشبختانه ابزارهای رایگانی برای این کار وجود داره. دلیل این کار اینِ که هرچند وقت یک بار ممکنِ ابزارها و پلاگین های جدیدی به سایت تون اضافه بشه و آگه هرچند وقت یک‌بار این کار رو انجام بدید، هوشمندانه هست. لازم به ذکرِ که باید در زمان تست سرعت، چند بار این کار رو انجام بدید که دقیق اندازه‌گیری بشه.

2 ابزار تست سرعت سایت

1- pingdom tools

pingdom

2-GT metrix

آنالیز

در ادامه ما به آموزش راه های بهینه سازی سرعت سایت می پردازیم.

۱۰ روش برای بهینه سازی سرعت وب سایت وردپرسی شما

حالا که شما دلایل و پیامدهای منفی کندی سرعت سایت خودتون رو فهمیدین، بهترِ بریم سراغ آموزش بهینه‌سازی وب‌سایت شما. در زیر 10 روش به شما آموزش میدیم که هرچه بیشتر این تکنیک‌ها رو انجام بدین سریع‌تر نتیجه می‌گیرید.

۱- انتخاب سرویس هاستینگ باکیفیت

انتخاب‌هاست باکیفیت یکی از اولین و مهم‌ترین فاکتور بهینه‌سازی سایت محسوب میشه. از اونجایی که‌هاست محلی برای زندگی سایت شماست، بهترِ که از بهترین‌هاست استفاده کنید که بتونه از ترافیک بالای سایت هم پشتیبانی کنه.

زمانی که کاربر وارد سایت شما میشه، این‌ هاستِ که تعیین می کنه که اطلاعات سایت با چه سرعتی به کاربر نمایش بده یا منتقل بشه. اگه از هاست مناسب استفاده نکنید، ممکنه تمام تلاش‌های شما رو برای بهینه‌سازی سرعت سایت از بین ببره حتی اگه کاری رو انجام داده باشید، اگر سرور کند باشه تفاوت چندانی ایجاد نمی کنه.

وب هاستینگ

۲- به‌روز نگه‌داشتن افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس

این رو در نظر بگیرید که هر پلاگین یا قالبی تو وردپرس دارید رو باید آپدیت نگه‌دارید. زمانی که برای شما پیام به‌روزرسانی قالب یا افزونه میاد، به‌هیچ‌عنوان نادیده نگیرید. به این دلیل که هم باعث می شه سرعت بارگیری سایت بالاتر بره و هم ازلحاظ امنیتی در سطح بالایی قرار به گیره.

ازلحاظ امنیت که مهم‌ترین دلیل این کارِ، تضمین می کنه واقعاً که سایت شما در برابر هر تهدیدی ایمنِ. به‌هرحال به‌روز نگه‌داشتن سایت شما می تونه تا حدی سرعت سایت شما رو بالاتر ببره. و همچنین باید مطمئن باشید که سایت شما از آخرین نسخه PHP استفاده میکنه.

افزونه های وردپرسی

3- فشرده سازی تصاویر

تو سایت‌های وردپرسی بهترِ که تصاویر با کمترین حجم رو قرار بدین و قبل از قراردادن عکس‌ها حتماً اون ها رو با ابزارهایی که معرفی می‌کنیم فشرده کنین. این راه‌حل باعث میشه که بازه زمانی کمتری رو صرف بارگیری صفحات سایت شما به کنه.

یکی از ابزارهایی که می تونه این کار رو برای شما انجام بده، سایت compressor.io هستش که به‌راحتی قبل از قرارگیری عکس‌ها در سایت می تونید از اون استفاده کنید.

افزونه‌های زیادی برای این کار وجود داره که یکی از اون ها افزونه shortpixel هست. این افرونه می تونه به‌صورت خودکار تصاویر رو بهینه‌سازی کنه و قابلیت دیگش بهینه‌سازی انبوه تصاویرِ.

افزونه short pixel

4- برای کم کردن تعداد درخواست‌های سرور Cashing رو پیاده‌سازی کنید.

این یکی از راه‌های افزایش سرعت سایتِ که سده ترین راه برای درک این موضوع اینِ که کش رو حافظه موقت یک سایت در نظر بگیرین. زمانی که کاربر وارد سایت شما میشه، مرورگر یک کپی از فایلاش میگیره و اون رو سیو میکنه که برای بار دوم همونا رو بارگزاری کنه.

این باعث میشه که این تعداد درخواست‌ها برای بارگزاری مجدد کاهش پیدا کنه و سرعتش بالاتر بره. برای پیاده‌سازی cashing می تونید از افزونه WP super cache استفاده کنید.

WP super cache - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

۵- فشرده‌سازی فایل‌های وب‌سایت

معمولا کدهایی داخل فایل های وردپرس وجود داره که برای درک بهتر انسان یکسری فاصله گذاری دارن. برای اینکه سرعت سایت بالاتر بره، نیازِ که این فاصله ها برداشته بشن. اگر کدنویسی بلد نیستین نگران نباشین چون ما به شما افزونه Fast Velocity Minify رو برای انجام خودکار این کار پیشنهاد میدیم. این افزونه کاملا رایگانِ و به شما یکسری تنظیمات سفارشی هم میده که میتونید ازش استفاده کنید.

۶- استفاده از cdn

برای ارسال اطلاعات در سراسر جهان ما از ارتباطات آنلاین استفاده می‌کنیم. استفاده از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) می‌تونه به شما کمک کنه تا بدون توجه به موقعیت جغرافیایی بازدیدکننده‌ها، تجربه‌ای ثابت و سریع‌تر برای بازدیدکنندگان ایجاد کنید.

CDN به شبکه‌ای از سرورهای پروکسی اشاره داره که در سراسر جهان پخش شدن. هر سرور  یک کپی از وب سایت شما داره که می تونه برای ارائه سریع‌تر محتوای شما به کاربران در سراسر جهان استفاده به شه. این کار سرعت سایت و امنیت اون رو بالاتر میبره.

علاوه بر این، استفاده از یک سری از سرورهای پروکسی می تونه سایت شما رو در برابر خرابی مقاوم‌تر کنه،  چون که بار انتقال فایل بین چندین سرور تقسیم میشه. این نه تنها به جلوگیری از خراب شدن سایت به دلیل ترافیک زیاد کمک میکنه بلکه  به محافظت در برابر حملات اولیه DoS کمک می کنه.

ساده‌ترین راه برای استفاده از CDN با وردپرس نصب یک افزونه هست. ما Cloudflare رو به شما پیشنهاد می‌کنیم.

cloudflare wordpress OG - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

۷- از قالب‌ها و افزونه‌های با کیفیت بالا استفاده کنید

استفاده از وردپرس یه سری اصول داره که رعایت اون ها الزامیِ برای افزایش سرعت اون. یکی از این اصول‌ها استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های خوب و با کیفیتِ. یکی از اشتباهات رایج کاربرا اینِ که از افزونه‌های زیادی استفاده میکنن داخل سایت وردپرسی شون. در نظر داشته باشین مهم اینِ که افزونه‌ها کیفیت شون بالا باشه نه تعدادشون! افزونه‌هایی که کیفیت شون پایینِ، ممکنِ سرعت سایت رو تا حد قابل توجهی پایین به یار.

درنتیجه نباید هر افزونه و قالبی رو نصب کنید. برای این منظور میتونید تحقیق کنید بر حسب نیازتون که کدوم افزونه و قالب برای سایت شما خوبِ. در قسمت مخزن وردپرس همیشه به تاریخ به‌روزرسانی اون افزونه توجه کنید و چک کنید که حتماً با اون نسخه وردپرس تون آزمایش‌شده باشه.

۸- قالب‌ها و افزونه‌های بلااستفاده رو حذف کنید.

موندن این قالب‌ها و افزونه‌های بدون استفاده فقط فضای سرور شما رو اشغال می کنن پس بهترِ که اون ها رو حذف کنین. اینو بدونین که حتی اگر هم این افزونه‌ها فعال هم نباشن باز هم قسمتی از سرور شما رو اشغال می کنن. که این روی سرعت سایت شما تأثیر داره.

حذف کردن این افزونه‌ها زیاد وقت نمیبره اما نکته‌ی مهم اینجاست که قبل از اینکه  افزونه‌ها رو پاک‌سازی کنین یه نسخه پشتیبان از سایت تون تهیه کنین و بعد این کار رو انجام بدین که آگه مشکلی در طول پروسه پاک‌سازی پیش اومد، اون نسخه پشتیبان رو بازیابی کنین.

بعضی از افزونه‌ها ممکن هست که با پاک‌سازی از سمت وردپرس کامل حذف نشن و مقداری از اون ها در فضای سرور باقی به مونه در این مورد شما می تونید از سمت سرور اون ها رو پاک‌سازی کنید.

۹-کتابخانه رسانه تون رو پاکسازی کنید و ویرایش ها رو ارسال کنید

همینطور که ممکنِ بعد از چند وقت سایت شما افزونه هاش زیاد بشن، به همون صورت فایل ها و تصاویر کتابخانه رسانه تون زیاد میشن. حتی اگر هم از افزونه بهینه سازی تصاویر هم استفاده کنید باز هم سایت شما تحت فشار قرار می گیره. پس بهتره هرچندوقت یکبار کتابخانه رو پاکسازی کنید.

با این حال ممکنِ شناسایی و حذف فایل های بلااستفاده سخت باشه براتون که ما برای این مشکل به شما افزونه media cleaner رو معرفی میکنیم. از امکانات این افزونه، شناسایی و حذف فایل های بلااستفاده هست و حتی اگه شما خواستین اون فایل داخل کتابخانه بمونه هم میتونید تنظیمش کنید . برای خواندن دیگر مقالات ما میتوانید به قسمت مقالات طراحی سایت مراجعه کنید.

media cleaner

یکی دیگه از همین مشکلات، تجدید نظر در پست هست که شما میتونید قبل از انتشار مطلب، نسخه های قبلی اون رو کپی میگیره نگه میداره و این بسیاری از حجم سرور شما رو اشغال میکنه. برای رفع این مشکل از افزونه WP optimize استفاده کنید.

10- بهینه سازی پایگاه داده وردپرسی

ما برای این موضوع یه مقاله نوشتیم که از اینجا میتونید وارد صفحه بشید و بخونیدش.

امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشه. با قدس وب همراه باشید.

سوالات متداول

هاست چیست؟

هاست مانند یک هارد عمل کرده و تمامی اطلاعات موجود در سایت شما را ذخیره می‌کند. فضای هاست شما ارتباط مستقیم با مطالب موجود در سایت شما دارد.

?Why are WordPress sites so slow
There might be several problems why your WordPress site is loading so slow. It might be a slow server host, having too many or outdated plugins, unoptimised images, lack of caching facilities etc. The problem can be of pure tech nature or simply because your site doesn’t keep up with the latest updated versions.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدی
نوامبر 8, 2023 9:34 ق.ظ

سایت وردپرسی بهتره یا برنامه نویسی؟

کمالی
نوامبر 8, 2023 9:35 ق.ظ

سایت فروشگاهی هم طراحی میکنید؟

صمدی
نوامبر 8, 2023 9:36 ق.ظ

من یه سایت دارم اما بازدیدش خیلی کمه باید چیکار کنم؟

مونا
نوامبر 8, 2023 9:36 ق.ظ

شما سئو و تولید محتوا هم انجام میدید؟

فرزاد
نوامبر 8, 2023 9:37 ق.ظ

چقدر طول میکشه یه سایت به فروش برسه؟

بهاره
نوامبر 22, 2023 12:03 ق.ظ

خیلی عالی توضیح دادید مرسی

ایمان
نوامبر 25, 2023 12:13 ب.ظ

من سایتم خیلی کند شده دلیلش چیه؟

آرزو
نوامبر 25, 2023 12:14 ب.ظ

افزونه ها زیاد باشه بده؟

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x