رابط و تجربه کاربری | ui ux

در یک کلمه بخوام بگم هر آن چیزی که مربوط به المان ها و رنگ ها و تایپوگرافی و ظاهر سایت یا اپلیکیشن هست رو رابط کاربری میگن و هر آن چیزی که بزرای راحتی کاربر در سایت میشود رو تجربه کاربری میگویند

Hero Home page new - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس
Intro Home page new - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

رابط و تجربه کاربری چیست؟

کارشناسی در مورد UI و UX اینگونه می‌گوید: «نرم‌افزار یا وبسایتی که ظاهری عالی و کاربرپسند دارد اما کار کردن و تعامل با آن از جانب کاربر دشوار است نشان‌دهنده رابط کاربری خوب (UI) و تجربه کاربری (UX) ضعیف است و وبسایت یا نرم‌افزاری که کار کردن با آن ساده و قابل تعامل است ولی ظاهری بد دارد نشان دهنده تجربه کاربری خوب و رابط کاربری بد است».

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت: تجربه کاربری و رابط کاربری دارای رابطه‌ای موازی با هم هستند و وبسایتی را می‌توان عالی دانست که یکجا تجربه کاربری و رابط کاربری را داشته باشد.

ما مشکلات واقعی را حل می کنیم

ما چیکار میتونیم برات کنیم؟

Group 11 Copy - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

Social Media​​

اگه برای شبکه ها اجتماعیت دنبال ادمین میگردی ما هستیم

Group 13 Copy - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

SEO

ما سئو سایتت رو میتونیم به عهده بگیریم

Group 17 - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

PPC

اگه برای شروع کارت دنبال تبلیغات کلیکی هستی انجام میدیم برات

Group 21 - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

Strategy​​

اگه اول مسیر هستی و دنبال مسیر راه و مشاوره هستی کمکت میکنیم

Group 20 - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

Web Design​

اگه هنوز سایتی هم برای کسب و کارت طراحی نکردی میتونیم این مشکل رو حل کنیم

content icon new - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

Content Marketing​

سایت یا شبکه اجتماعی داری ولی وقت تولید محتوا نداری مشکلی نیست حلش میکنیم

حسن علیزاده

خسته نباشید میگم خدمت بچه های قدس وب با اینکه کارم رو شما انجام ندادین ولی با مشاورتون تونستم نقاط ضعف سایت و مجموعه رو پیدا کنم و حل کنم 

عباس لوشانی

خسته نباشید خدمت مجموعه قدس وب ممنون از اینکه کار پشتیبانی و سئو سایتم رو به عهده گرفتین و با اومدن سایتم تو رنکینگ بالا فروشم افزایش پیدا کرد

علی رضا صاحبان

با سلام و خسته نباشید خدمت تیم قدس وب ممنونم بابت مشاورتون برای کسب و کارم و تونستم توسعه بدم و تعداد زیادی پرسنل رو هم در قسمت آنلاین هم در قسمت فیزیکی اضافه کردم

کار ما الهام بخش لبخند است

نظرات کارفرمایان ما...

we love them

what our clients have to say

Meet Our Clients

They Believe In Us

Lorem ipsum dolor sit orot amet, consectetur adip scing
elit. Proin rutrum euismod dolor, ultricies aliq luam off
kool or taka ekolor.

سوالاتی که در این باره پرسیده میشود

فوتوشاپ و ادوبی ایکس دی  و فیگما و اسکچ

بعد از انجام فرایند طراحی طرح رو به طراح سایت داده و تیم طراح آن رو پیاده سازی میکنند

اجبار به داشتن یک نفر رابط یا تجربه کاربری نیست چون اکثر طراحای سایت به خوبی از پس این موضوع برمیان ولی اصول کار این هست که اول رابط و تجربه کاربری کارش رو انجام دهد

آیا می خواهید کسب و کار خود را تقویت کنید؟

با ما تماس بگیرید و در تماس باشید

آدرس

استان تهران شهرقدس میدان قدس ابتدای خیابان امامزاده چاپ ماندگار

ایمیل

info@qodsweb.com

شماره تلفن

09216648658 09335157829

img2 scaled - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

وظایف طراح تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری یعنی شما مراحل سفر مشتری را درک کرده و آن را روی محصول خود پیاده‌سازی کنید. به‌عبارت‌دیگر باید گفت تجربه کاربری چیزی است که یک کاربر از ابتدا تا انتهای کار با محصول شما تجربه می‌کند. شما برای طراحی یک تجربه کاربری مناسب باید به این سؤال پاسخ دهید که چگونه می‌توانم به کاربر کمک کنم در ساده‌ترین و بی‌دردسرترین حالت ممکن به هدف خود برسد؟

درواقع تجربه کاربری تمرکز خود را بر کاربرپسند بودن محصول در طول سفر مشتری قرار داده و سعی می‌کند رضایت مشتری را از کار با محصول در همه شرایط جلب کند. البته تجربه کاربری را نباید تنها به وب‌سایتتان محدود کنید، بلکه کل سفر مشتری را شامل می‌شود. استیو جایز اعتقاد داشت حتی احساس مشتریان از حضور در فروشگاه‌های اپل هم بخشی از تجربه کاربری است. درواقع حتی موقعیت فروشگاه هم بر احساس مشتری تأثیر خواهد گذاشت. ازاین‌رو نحوه فروش محصول، نحوه رونمایی از آن و ارتباطی که با مشتری برقرار می‌کنید، همه روی تجربه کاربری تأثیر زیادی دارند.

می‌توان گفت طراحی تجربه کاربری از یک سؤال یا یک مشکل شروع‌شده و با طراحی نمونه محصول به پایان می‌رسد. یک طراحی تجربه کاربری برای آنکه در کار خود موفق باشد، باید کلیه مراحل سفر مشتری را بشناسد و برای آن برنامه داشته باشد. اینکه مخاطب هدف برند مربوطه چه کسانی هستند، مشتری هدف جزو چه گروهی است و علایق و نیازهای آن‌ها چیست، همه جزو الزامات طراحی یک تجربه کاربری مناسب هستند.

در این قسمت برای درک بهتر تفاوت ui و ux به بررسی وظایف یک طراح تجربه کاربری می‌پردازیم:

تدوین استراتژی: در ابتدای کار طراحان تجربه کاربری باید یک استراتژی مشخص برای روند کار تدوین کنند. این استراتژی باید همه اهداف برند و محصول را دربرگیرد و موردتوافق همه اجزای تیم باشد.

تحقیقات کاربر: به‌طورکلی وقت حرف از طراحی به میان می‌آید معمولاً به یاد طراحی‌های بصری می‌افتیم؛ اما طراحی تجربه کاربری بیشتر با حل مفهومی مسائل سروکار دارد. طراحی تجربه کاربری بیشتر از هر چیز به داده‌های قابل استناد از رفتار کاربران نیاز دارد، زیرا شما به‌عنوان یک طراح تجربه کاربری باید بدانید مشتریان احتمالی چه مشکلاتی دارند و محصول شما چگونه می‌خواهد مشکل آن‌ها را برطرف کند. نوع نیازها و سلایق مشتریان به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید رضایت آن‌ها را جلب کنید. البته برای اینکه در این زمینه موفق باشید، نیاز به آمار و داده‌های معتبر دارید.

معماری اطلاعات: یکی دیگر از کارهایی که در حیطه وظایف طراح تجربه کاربری قرار دارد، معماری اطلاعات است. بدین معنا که باید محتوای سایت، اپلیکیشن یا محصول را سازمان‌دهی و دسته‌بندی کنند. هدف از این کار کمک به کاربران برای پیداکردن راحت محتوای موردنیازشان است.

آزمایش نمونه اولیه: طراحان تجربه کاربری باید پس از پایان کار خود یک نمونه اولیه از محصول را در اختیار دسته‌ای از مشتریان قرار دهند و رضایت آن‌ها را بررسی کنند. بدین ترتیب ایرادات و مشکلات محصول تشخیص داده شده و برطرف می‌شود.

آنالیز داده: طراحان محصول باید همواره همکاری نزدیکی با مدیر محصول داشته باشند و نتایج تست‌ها و نظرسنجی‌ها از مشتریان را آنالیز کنند.

placeholder - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس
placeholder - قدس وب | طراحی سایت بدون کد نویسی | طراحی سایت با وردپرس

وظایف طراح رابط کاربری

طراحی رابط کاربری چیزی نیست جز استفاده از تایپوگرافی، رنگ‌ها، فونت‌ها و دیگر المان‌های تصویری برای طراحی یک ظاهر کاربرپسند برای محصول. درواقع طراحی رابط کاربری کاری است شبیه صیقل دادن ظاهر یک محصول، این کار باعث ارتقا کاربری محصول شده و یک ارتباط احساسی بین مصرف‌کننده نهایی و محصول ایجاد می‌کند.

درواقع می‌توان گفت تجربه کاربری توسط مجموعه‌ای از رابط‌های کاربری ایجاد می‌شود. رابط‌های کاربری در بخش‌های مختلف محصول به کمک هم یک تجربه کاربری مناسب را به وجود می‌آورند. البته باید توجه داشته باشید محدوده کاری طراح رابط کاربری را بهتر می‌توان تعریف کرد، زیرا رابط کاربری دقیقاً روی جنبه‌های بصری و زیبایی‌شناسی یک محصول تمرکز دارد؛ اما طراح تجربه کاربری در قسمت‌های مختلف سفر مشتری کار می‌کند تا یک تجربه عالی برای هر کاربر بسازد.

کار یک طراح رابط کاربری درست پس از پایان کار طراح تجربه کاربری آغاز می‌شود، در مرحله نمونه‌سازی. در این مرحله طراح رابط کاربری نمونه اولیه محصول را دریافت کرده و طراحی‌های بصری را به آن اضافه می‌کند؛ این کار باعث می‌شود محصول به لحاظ زیبایی‌شناسی در جایگاه مناسبی قرار گیرد، کاربری آن ساده‌تر شده و برای نمایش در دستگاه‌های مختلف، بهینه‌سازی شود.

بهتر است در ادامه بررسی تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری، نگاهی دقیق‌تر به وظایف طراح رابط کاربری بیندازیم:

تحقیقات طراحی: تحقیقات طراحی بخشی از کار است که به جمع‌آوری اطلاعات درمورد کاربران، رقبا و مدل‌های روز طراحی می‌پردازد. در این مرحله طراح رابط کاربری به بررسی سلایق مشتریان هدف می‌پردازد، طراحی محصولات رقبا را بررسی می‌کند و ترندهای روز طراحی در حیطه محصول موردنظر را مشخص می‌کند. این اطلاعات برای ایجاد یک رابط کاربری بروز، تأثیرگذار و مطابق با نیازها و سلایق مشتریان بسیار حیاتی است.

طراحی بصری: مسئولیت طراحی همه المان‌های بصری محصول با طراح رابط کاربری است. در این بخش طراحی لایه‌های مختلف رابط کاربری انجام می‌شود. مواردی مثل انتخاب رنگ و فونت مناسب، طراحی آیکن‌ها و دکمه‌ها و… جزو وظایف طراح رابط کاربری به شمار می‌آید.

طراحی گرافیکی و برندینگ: به‌طورکلی طراحی رابط کاربری ارتباط نزدیکی با برندینگ محصول دارد. یک طراح رابط کاربری باید همیشه حواسش به برند باشد و در طراحی‌های خود، بین کاربری محصول و هویت برند آن تعادل برقرار کند. هویت برند معمولاً توسط تیم خلاقیت برند تعریف می‌شود اما کار پیاده‌سازی آن روی ظاهر محصول توسط طراح رابط کاربری انجام می‌شود. درواقع می‌توان گفت طراح رابط کاربری ارتباط زیادی با طراحی گرافیکی دارد.

ایجاد سیستم‌های طراحی: برای اطمینان از ثبات برند و محصولات، طراحان رابط کاربری باید راهنمایی‌های لازم درمورد ظاهر محصول یا برند را منتشر کنند. این راهنمایی شامل دستورالعمل‌ها، کتابخانه الگوها و اجزای مختلف طراحی است که نشان می‌دهند یک محصول چگونه باید به نظر برسد.

طراحی واکنش‌گرا: طراحی محصول باید به شکلی باشد که در همه دستگاه‌ها یا پلتفرم‌ها قابل‌استفاده باشد. مثلاً در طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا طراح رابط کاربری باید به نمایش صحیح و کامل سایت در کامپیوترهای شخصی، موبایل‌ها و تبلت‌ها توجه کند. رعایت این موضوع هم جزو وظایف اصلی طراح رابط کاربری است.

طراحی تعاملی: امروزه تعامل برقرارکردن مشتری با محصول نقش مهمی در فروش آن‌ها دارد. اگر محصول بتواند تعامل مشتری احتمالی را برانگیزد با احتمال بالایی آن را به مشتری واقعی تبدیل می‌کند. یک رابط کاربری پویا نقش مهمی در ایجاد تعامل بین کاربران و محصول خواهد داشت که طراح رابط کاربری باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

نمونه‌سازی اولیه: نمونه‌های اولیه محصول به سازندگان کمک می‌کنند نحوه کارکرد، زیبایی، تعامل محصول با مشتری و همه ویژگی‌های آن را بسنجند. طراح موردنظر باید نمونه اولیه کار را در اختیار سازندگان قرار دهد تا اشکالات آن بررسی و رفع شود.

جمع‌بندی

تفاوت ui و ux یکی از مسائل پرابهام در طراحی محصول است. بسیاری از افراد این دو را با هم یکی می‌دانند اما تفاوت‌های اساسی میان آن‌ها وجود دارد. درحالی‌که رابط کاربری درمورد ظاهر محصول و موضوعات زیبایی‌شناسی آن است، تجربه کاربری بر سفر مشتری و احساس کاربر از محصول تمرکز دارد. این دو حیطه مکمل یکدیگرند و باید با همکاری یکدیگر محصول را به شکلی جذاب، کاربردی و موردپسند مشتریان طراحی کنند.