پایگاه داده یا دیتابیس

پایگاه داده یا دیتابیس

ما در مطالب این صفحه قصد داریم درباره پایگاه داده یا دیتابیس سخن بگوییم و اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و اینک به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

داده چیست؟

برای آشنایی با پایگاه داده یا دیتابیس نخست باید بدانید داده چیست؟ به زبان ساده داده‌ها اطلاعاتی درباره هر چیزی می‌توانند باشند. به‌عنوان مثال قد، وزن و سن شما بخشی از داده‌های مربوط به شماست! اما باید توجه داشته باشید گاهی یک فایل یا یک تصویر نیز به‌عنوان داده در نظر گرفته می‌شود.

پایگاه داده یا دیتابیس چیست؟

پایگاه داده یا دیتابیس بخشی است که در آن مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات ذخیره می‌شود و با استفاده از آن شما می‌توانید مجموع اطلاعات خود را در فضای ذخیره‌سازی الکترونیکی نظیر رم، فلش، هارد یا لپ‌تاپ ذخیره کنید و درصورت نیاز به تغییر در هر زمان با استفاده از پایگاه داده می‌توانید این کار را انجام دهید.

انواع دیتابیس

در ادامه با مطالب ما همراه باشید تا با انواع پایگاه داده یا دیتابیس آشنا شوید و درباره‌ی این فضا‌ها اطلاعاتی مناسب بدست آورید!

پایگاه‌های داده توزیع شده

به پایگاه داده‌ای که در آن دستگاه‌های ذخیره داده متصل به یک پردازنده‌ی مشترک نیست پایگاه داده توزیع شده می‌گویند و باید توجه داشته باشید در این نوع پایگاه داده، داده‌ها در سازمان‌های مختلف توزیع می‌شوند و در یک مکان نیستند.

پایگاه‌های داده رابطه‌ای

برخی پایگاه‌های داده، با رابطی به‌صورت جدولی مخصوص کلیه‌‌ی روابط پایگاه داده را تعریف می‌کند که به این پایگاه‌های داده، پایگاه داده رابطه‌ای می‌گویند.

پایگاه‌های داده شئ گرا

در این نوع پایگاه‌های داده اطلاعات در قالب اشیاء نمایش می‌یابد و این نوع پایگاه داده یک سامانه‌ی مدیریتی به‌حساب می‌آید. باید توجه داشته باشید اشیائی که در پایگاه داده نگهداری می‌شوند دارای روش‌ها و ویژگی‌هایی هستند که مشخص می‌کند چه ارتباطی با داده‌ها وجود دارد.

پایگاه داده متمرکز

به سیستمی واحد که در آن داده‌ها در مکانی مشخص نگهداری می‌شوند پایگاه داده متمرکز می‌گویند. جالب است بدانید در شرکت‌های بزرگ ذخیره‌سازی داده‌ها گاهی با این روش انجام می‌شود و بهره‌گیری از این روش امکان دسترسی داده‌ها را از راه دور نیز فراهم می‌کند.

پایگاه داده منبع باز

مجموع اطلاعات مرتبط با عملیات‌های مختلف در این نوع پایگاه داده ذخیره می‌شود و این مورد معمولا در زمینه‌ی ارائه خدمات به مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیتابیس ابری

به پایگاه داده‌ای که جهت یک محیط مجازی ساخته شده دیتابیس ابری می‌گویند که این دیتابیس‌ها برای هزینه‌های ذخیره‌سازی مناسب بوده و همواره در دسترس است.

پایگاه داده NoSQL

یکی دیگر از سیستم‌های مربوط به مدیریت پایگاه داده NOSQL بوده که این پایگاه داده در تجزیه و تجلیل سری داده‌های فاقد ساختار کارآمد است. این پایگاه‌ داده برای مجموعه‌هایی که با حجم بالایی از داده‌ها سرو کار دارند بسیار مناسب بوده و شرکت‌های اینترنتی نظیر گوگل، آمازون و فیسبوک از این پایگاه داده استفاده می‌کنند.

پایگاه داده عملیاتی

این پایگاه‌های داده در لحظه حجم زیادی از داده را ایجاد یا به‌روز می‌کنند و جزو پایگاه‌های داده‌ی پرکاربرد به‌حساب می‌آیند.

پایگاه‌های داده OLTP

پایگاه داده OLTP توانایی حفظ یکپارچگی و پردازش سریع داده‌ها در محیط‌های چند دسترسی را داشته و این پایگاه داده معمولا با تعاملات بالای کاربران مواجه است.

دیتابیس شخصی

جهت ذخیره‌ی داده‌های موجود در رایانه معمولا از یک پایگاه داده شخصی استفاده می‌کنند و این پایگاه‌های داده به راحتی قابل کنترل هستند.

{پایگاه داده یا دیتابیس}

اجزای اصلی پایگاه داده یا دیتابیس

به‌طور کلی پایگاه داده یا دیتابیس پنج جزء اصلی دارد که در ادامه هر پنج مورد را نام برده و درباره‌ی هر مورد توضیحات مفیدی ارائه می‌دهیم.

سخت افزار

یکی از اجزای اصلی پایگاه داده یا دیتابیس سخت افزار بوده که این جزء از دستگاه‌های الکترونیکی و فیزیکی مانند دستگاه‌های ذخیره‌سازی و کامپیوتر‌ها تشکیل شده است.

نرم افزار

دومین جزء اصلی پایگاه داده یا دیتابیس نرم افزار بوده که این جزء با استفاده از برنامه‌هایی مخصوص جهت کنترل و مدیریت دیتابیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داده‌ها

داده‌ها بخشی از دیتابیس هستند که نیاز به پردازش دارند. باید توجه داشته باشید به‌طور کلی داده شامل مدارکات، اعداد، نوشته‌ها، نمادها، تصاویر و… هستند و در برخی مواقع احتمال دارد سازماندهی نیز نشده باشند.

روش

به مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌ها که به شما در استفاده از DBMS کمک می‌کند روش می‌گویند و باید بدانید با کمک روش‌های، مستند طراحی و اجرای پایگاه داده امکان‌پذیر است.

زبان دسترسی به دیتابیس

جهت وارد کردن داده‌های تازه، دسترسی به داده‌های دیتابیس و بروزرسانی داده‌ها، از زبان دسترسی به دیتابیس کمک می‌گیرند و با کمک این زبان دستورات خاص در پلتفرم دسترسی به دیتابیس نوشته می‌شود.

اطلاعاتی درباره‌ی سیستم مدیریت پایگاه داده یا DBMS

به مجموعه‌ای از برنامه‌ها که دسترسی کاربر را به پایگاه داده قادر می‌سازد Database Management System یا DBMS می‌گویند و باید توجه داشته باشید این سیستم امکان کنترل دسترسی به پایگاه داده را نیز فراهم می‌کند.

مزایای سیستم مدیریت پایگاه داده یا DBMS

ارائه‌ روش‌های مختلف جهت بازیابی اطلاعات و یا ذخیره‌ی آن‌ها
کنترل‌کننده‌ی کارآمد در امورات پایگاه داده یا دیتابیس
ایجاد روش‌های مدیریت یکپارچه برای داده‌ها
نمایش ندادن سری اطلاعات مهم
ذخیره داده‌ها با کمک توابع قدرتمند
امنیت و یکپارچگی فوق‌العاده
امکان دسترسی راحت و امکان ایجاد محدودیت برای دسترسی به برخی داده‌ها

معایب سیستم مدیریت پایگاه داده یا DBMS

هزینه بالا جهت ساخت نرم‌افزار و سخت‌افزار
اجبار به یادگیری کلی DBMS
از دست رفتن برخی داده‌ها به علت استفاده از یک برنامه به‌طور همزمان
عدم توانایی محاسبات پیچیده با این سیستم مدیریت داده

مختصری برای پایان…

ما در مطالب این صفحه درباره پایگاه داده یا دیتابیس سخن گفتیم و به انواع پایگاه‌های داده اشاره نمودیم و درباره این پایگاه‌ها اطلاعات مفیدی گردآوری کردیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما همراهان گرامی مفید بوده باشد.

رای خوندن بیشتر مقالات  میتونید به دسته بندی مقالات دیتابیس مراجعه کنید و در ضمن ادمین پپیج شمارو مجموعه قدس وب انجام میده.

سوالات متداول

داده‌ها در دیتابیس چیست؟

به بخشی از دیتابیس که نیاز به پردازش دارند داده گفته می‌شود.

نرم افزار چیست؟

یکی از قسمت‌های مهم در دیتابیس است که توسط چند برنامه برای مدیریت بر روی دیتابیس استفاده می‌شود.

آکاردئون #2
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهیمه
نوامبر 8, 2023 11:48 ق.ظ

خیلی اطلاعات جالبی رو در مورد دیتا بیس ارائه دادید ممنونم

شیرزادی
نوامبر 8, 2023 11:48 ق.ظ

خیلی عالی توضیح دادید

محمدرضا
نوامبر 8, 2023 11:50 ق.ظ

مزایای سیستم مدیریت پایگاه داده از معایبش خیلی بیشتره

کمالان
نوامبر 8, 2023 11:50 ق.ظ

من یه راهنمایی ازتون میخواستم بصورت تلفنی امکانش هست سوالاتمو بپرسم؟

دانیال
نوامبر 8, 2023 11:51 ق.ظ

خیلی مطلب بدرد بخوری بود ممنونم

شیوا
نوامبر 22, 2023 8:55 ب.ظ

پایگاه داده متمرکز یعنی چی؟

آیین
نوامبر 25, 2023 1:10 ب.ظ

مقالتون کاملا کاربردی بود ممنون

فرهمند
نوامبر 25, 2023 1:11 ب.ظ

منظور از داده ها چیه؟

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x