ادان دامین چیست

در مطالب این صفحه از وب سایت قدس وب ما قصد داریم در رابطه با ادان دامین سخن بگوییم و در این مورد اطلاعات مفیدی به شما همراهان گرامی ارائه دهیم پس به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید و لینک این مطلب را نیز برای دوستان خود ارسال کنید تا آنان نیز با این مسئله آشنا شوند.

دامنه چیست؟

پیش از اینکه به سراغ ادان دامین بروید باید با دامنه آشنا شوید! در این باره باید بگوییم، کلیه‌ی وب سایت‌های اینترنتی نیازمند به یک آدرس اینترنتی مجزا برای خود هستند که به آن دامنه می‌گویند. به عنوان مثال دامنه سایت ما www.qodsweb.com است. حال چرا ابتدا باید با دامنه آشنا می‌شدید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بسیاری از سایت‌ها روی هاست خود یک دامنه دارند، اما اگر مدیران این سایت‌ها بخواهند بیش از یک دامنه بر روی سایت خود داشته باشند باید با مبحث ادان دامین آشنا باشند. حال که صورت کلیِ ماجرا را دریافتید وقت آن رسیده است که به سراغ مبحث اصلی یعنی ادان دامین برویم و شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ادان دامین چیست؟

همان طور که احتمالا در جریانید، هاست و دامنه دو جزء اصلیِ تشکیل دهنده‌ی یک سایت بوده و بدون این دو ایجاد یک سایت بر روی موتورهای جستجو امری غیر ممکن است. در مراحل راه‌اندازی یک وب سایت یک دامنه به هاست شما متصل می‌شود و طراحی سایت صورت می‌گیرد. اما در برخی مواقع نیاز است چندین دامنه به هاست متصل شوند که این مورد کمی پیچیده بوده و انجام آن نیازمند داشتن دانش و تجربه کافی است. اولین نکته‌ای که در این باره باید به آن اشاره کرد. قابلیت اتصال چند دامنه روی هاست شماست! در این زمینه باید بگوییم احتمال دارد هاست شما قابلیت اتصال چند دامنه را را نداشته باشد و شما باید در ابتدایی‌ترین مورد این موضوع را در نظر بگیرید.

ادان دامین چیست؟ | قدس وب
ادان دامین چیست؟

آشنایی با ادان دامین

ادان دامین به فارسیِ ساده یعنی دامنه‌ی اضافه شده یا دامنه افزودنی و دلیل این نام نیز باتوجه به قابلیت آن است. بگذارید به صورت ساده به شما یاد دهیم که ادان دامین چیست؟ در این باره باید بگوییم فرض کنید شما سایتی با دامنه‌ای مشخص دارید و در این سایت خدمات تولید محتوا را ارائه می‌دهید و می‌خواهید روی هاست خودتان برای دوستتان که روی حوزه دیگری فعالیت می‌کند و دامنه‌ی دیگری دارد موارد را مدیریت کنید! برای این کار باید شما در نخستین مرحله سایت خود را به هاستتان معرفی کنید و در مرحله بعدی دامنه دوستتان را نیز به عنوان “ادان دامنه” به سرویس خود اضافه کنید. در این مورد اگر هاست شما قابلیت استفاده برای دو دامنه را داشته باشد، این مورد به راحتی امکان پذیر است.

 

ادان دامین و پارک دامین چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

در گذشته بسیاری از افراد پارک دامین را با ادان دامین اشتباه می‌گرفتند اما اینک بسیاری از افراد می‌دانند منظور از پارک دامین نیز اتصال یک دامنه به هاست است اما تقاوت در اینجاست که آن دامنه نیز محتوایی مرتبط با دامنه اصلی ارائه می‌دهد و این دو با یکدیگر تفاوت ندارند! در این باره بسیاری از وبمستران دامنه خود را با پسوند‌های مختلف تهیه می‌کنند و روی یک هاست این دامنه را پیاده می‌کنند. به عنوان مثال مدیران سایت دیجیکالا هم دامنه‌ی Digikala.ir و هم دامنه Digikala.com را خریداری کردند و هر دو را روی یک هاست بارگذاری نمودند و اکنون روی یک دامنه به طور مستمر فعالیت می‌کنند.

پارک دامین | قدس وب
پارک دامین

اگر بخواهیم یک کلی گویی داشته باشیم، باید بگوییم ادان دامین در مواردی به کار می‌رود که آدرس‌های اینترنتی بارگذاری شده فعالیتی جدا داشته باشند! مثلا فعالیت نخستین دامنه روی فروش گوشی باشد و فعالیت دومین دامنه حوزه دیجیتال! در این گونه موارد که قرار است دامنه‌ها  روی موضوعات مختلفی کار کنند و ماهیتی جداگانه داشته باشند، تنها نقطه مشترکشان استفاده از یک هاست بوده و این مورد ادان دامین (Addon Domain) می‌گویند.

 

ادان دامین و ساب دامین چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

حال که با ادان دامین آشنا شدید و تفاوت آن را با پارک دامین دانستید، وقت آن رسیده تا با تفاوت‌های ساب دامین و ادان دامین نیز آشنا شوید! در این باره باید بگوییم، ساب دامین جزوی از دامنه اصلی بوده و فعالیتش در یک بخش مجزا جهت انتقال بخشی از سایت مثل وبلاگ سایت است. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم باید بگوییم جهت جلوگیری از تشابه کلمات کلیدی در بخش‌های مختلف می‌توان از ساب دامین استفاده کرد، در این باره به عنوان مثال اگر بخواهیم این مورد را برای بلاگ همین سایتی که در آن قرار دارید اعمال کنیم، Www.qodsweb.com یک دامنه است و blog.Www.qodsweb.com یک ساب دامین که در این مورد هر دامنه به صورت مجزا فعالیت می‌کند و با تمایز ایجاد شده کنیبالیزیشن رخ نمی‌دهد و تنها هر دو دامنه یک هاست را مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

چگونه ادان دامین را در سی پنل ایجاد کنیم؟

بسیاری از کاربران از ما روش ایجاد ادان دامین در سی پنل را می‌پرسند و این سوال برای بسیاری از افراد وجود دارد. به همین خاطر آموزش ایجاد ادان دامین در سی پنل را در این قسمت برای شما کاربران گرامی قرار دادیم تا مطالب این صفحه مفیدتر واقع گردد. ابتدا برای انجام این کار باید توجه داشته باشید که هاستتان قابلیت افزودن دامنه را پوشش دهد. و همچنین باید بدانید به علت موارد تقریبا نامشخصی فعال شدن دامنه‌های ir. نسبت به سایر پسوندهای دامنه از جمله دامنه‌های com. زمان بیشتری لازم دارد. و نکته‌ی مهم دیگر اینکه برای ایجاد ادان دامین در سی پنل باید ست کردن DNSها صورت گیرد تنظیمات فعال شدن دامنه هم انجام شود. حال که این موارد انجام شد کافیست در 3 مرحله‌ای که در زیر به‌طور مفید درباره‌ی آن مطلب نوشتیم، آموزش ایجاد ادان دامین در سی پنل را دنبال کنید.

ایجاد ادان دامین در سی پنل | قدس وب
ایجاد ادان دامین در سی پنل

مرحله اول

ابتدا در نخستین مرحله وارد سی پنل (Cpanel) شوید و سپس از قسمت Domains به قسمت Addon Domains مراجعه کنید. برای سهولت در انجام این کار می‌توانید عکس زیر را هم به دقت مشاهده کنید!

اتصال ادان دامین از طریق سی پنل | قدس وب
اتصال ادان دامین از طریق سی پنل

مرحله دوم

پس از انجام مرحله اول حال باید در بخش ایجاد دامنه جدید یا همان Create New Domain اطلاعات دامنه جدید خود را وارد کنید. در این مرحله تنها کافیست در کادر  New Domain Name آدرس جدید را وارد کنید و در کادر Subdomain می‌توانید برای این دامنه زیر دامنه نیز تعریف کنید و در مرحله بعد در کادر Document Root مسیر دایرکتوری اصلی را که فایل‌های اصلی دامنه در آن نگهداری می‌شود را تعیین کنید و در آخر تیک چک باکس زیر کادرها را فعال کنید تا حساب FTP نیز برای شما ایجاد شود.

پر کردن کادرهای مرتبط با ادان دامین | قدس وب
پر کردن کادرهای مرتبط با ادان دامین

مرحله آخر

پس از انجام کلیه مراحل بالا در آخرین مرحله تنها کافیست دکمه‌ی Add Domain را بزنید تا ایجاد ادان دامین در سی پنل با موفقیت انجام شود.

 

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه از وی سایت قدس وب در رابطه با ادان دامین سخن گفتیم و به طور کامل نحوه ایجاد ادان دامین در سی پنل را نیز آموزش دادیم و اینک در انتها امیداریم مطالب این صفحه برای شما همراهان گرامی مفید بوده باشد. برای خواندن دیگر مقالات ما میتوانید به قسمت مقالات طراحی سایت مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یسنا
نوامبر 12, 2023 11:24 ق.ظ

ادان دامین و پارک دامین باهم تفاوت دارن؟

معصومی
نوامبر 12, 2023 11:25 ق.ظ

من نمیدونستم چطور ادان دامین رو در سی پنل ایجاد کنم مرسی از توضیحات خوبتون

کیهانی
نوامبر 12, 2023 11:26 ق.ظ

عالی بود این مقاله

سامان
نوامبر 12, 2023 11:27 ق.ظ

ساب دامین چه تفاوتی با ذدان دامین داره؟

بهاره
نوامبر 12, 2023 11:29 ق.ظ

مراحلی که برای ایجاد تو سی پنل بود بدردم خورد مرسی

شادمهر
نوامبر 22, 2023 11:34 ب.ظ

خیلی عالی و کامل بود این مقاله

خانجانی
نوامبر 28, 2023 11:43 ق.ظ

تفاوت های ادان دامین و پارک دامین باهم چیه؟

قاسمی
نوامبر 28, 2023 11:44 ق.ظ

برای ایجاد ادان دامین تو سی پنل مشکل دارم

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x