با مزیت رقابت، جلوتر از بقیه حرکت کنید

با مزیت رقابت، جلوتر از بقیه حرکت کنید

دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم دنیای رقابت است و در این دنیا ما باید حرفی برای گفتن داشته باشیم تا بتوانیم نسبت به رقبای خود بهتر دیده شویم و مخاطبان را به سمت خود جذب نماییم؛ به عبارت ساده تر، باید یک یا چند مزیت رقابتی داشته باشیم.حال سوال اینجاست که مزیت رقابتی چیست و چگونه می توان به وسیله آن از رقبا پیشی گرفت؟ برای پاسخ به این سوال می توانید مقاله زیر را که در رابطه با موضوع  با مزیت رقابت، جلوتر از بقیه حرکت کنید است را تا انتها بخوانید و جواب سوال را دریافت نمایید.

با مزیت رقابت، جلوتر از بقیه حرکت کنید

در ابتدای مطلب قصد داریم بپردازیم به این که اصلا مزیت رقابتی چیست و چه کاربردی دارد؟ مزیت رقابتی یا COMPETITIVE ADVANTAGE زمانی تعریف می شود که شما امتیاز یا امتیازاتی را برای مشتریان خود در کسب و کار در نظر بگیرید که رقبایتان نتوانسته اند این مزایا را برای مشتریان خود فراهم آورند.

این نوع مزایا علاوه بر این که  مشتریان را متمایل به خرید می کنند نشانگر این هستند که شما در برابر رقبایتان بهترین هستید؛ مواردی که در ادامه مطلب برایتان شرح داده شده است چند نمونه از مزیت های رقابتی می باشند که به کارگیری آن ها موجب می شود از رقبا پیشی بگیرید و جلوتر از بقیه حرکت کنید.

  1. قیمت پایین محصولات نسبت به رقبا
  2. بسته بندی های شکیل و خاص
  3. سرعت بالای ارسال محصولات
  4. هدف گرفتن یک موقعیت مکانی ویژه
  5. یافتن تکنولوژی های نوین
  6. استفاده از منابع انسانی متخصص
  7. خدمات پس از فروش حرفه ای

حالا که با مزیت رقابتی و نمونه های آن آشنا شدید باید فهمیده باشید که این موضوع بیشتر برای کسب و کارها و مشاغل تعریف می شود؛ شاید این سوال برایتان پیش آید که مزیت رقابتی در چه قسمت هایی از کسب و کار قابل استفاده می باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که  مزیت رقابتی تنها به استفاده در یک قسمت حرفه محدود نیست و تمام بخش های یک شغل را در بر می گیرد و از نمونه های آن می توان به کیفیت و سرعت سایت، نحوه فروش، نحوه و زمان ارسال محصولات، قیمت گذاری و بهره گیری از تکنولوژی های به روز  اشاره داشت.

برای درک بهتر این موضوع برایتان یک مثال می زنیم؛ مثلا فروشگاه های افق کوروش برای رفاه حال مشتریان هم کالاهای خود را به صورت حضوری و هم اینترنتی به فروش می رسانند و برای محصولات خود همه روزه تخفیفات ویژه ای در نظر می گیرند و همین موضوعات باعث شده که این فروشگاه ها با داشتن مزیت رقابتی جلوتر از بقیه حرکت کنند.

اهمیت مزیت رقابتی در چیست؟

اگر تمایل به راه اندازی یک کسب و کار دارید، باید رقبای فعال در زمینه حرفه خود را آنالیز کنید و بعد از بررسی نحوه فعالیت آن ها یک مزیتی را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید که بتوانید با رقبایتان به رقابت بپردازید؛ در غیر این صورت در همان ابتدای شروع کار با شکست مواجه می شوید.

افراد در حال حاضر از مجموعه های فعال که همان رقبای شما هستند محصول خریداری می کنند؛ شما برای این که بتوانید مشتریان آن ها را به سمت کالاهای خود جذب کنید و در کسب و کارتان موفق شوید می بایست که رفتار مشتریان یا مصرف کنندگان را تجزیه تحلیل کنید و در صورت لزوم تغییر دهید و آن ها را به سمت خود جذب نمایید.

این احتمال وجود دارد که نتوانید کالاها را تغییر دهید و مانند همان رقبا به فروش یک محصول یا ارائه یک خدمت بپردازید؛ در این شرایط باید به فکر ایجاد یک مزیت رقابتی باشید که رقبای شما در استفاده از آن ناتوان باشند؛ به همین منظور به جهت جذب مشتری و دیده شدن در بازار هدف نیاز است که از یک مزیت رقابتی بهره بگیرید؛ در غیر این صورت مشتریان به طرف رقبا کشانده می شوند و به این نحو درآمد شما کاهش می یابد.

چگونه با مزیت رقابت، جلوتر از بقیه حرکت کنیم؟

همه ما می دانیم که در جهان امروز فضای رقابتی بالا گرفته است؛ اما هنوز هم می توان برای فروش محصولات یا ارائه خدمات فعالیت های خلاقانه ای انجام داد.

شما در ابتدا باید مزیت هایی که رقبایتان از آن ها استفاده می کنند  را به طور کامل بررسی کنید و سپس امتیازاتی را ارائه دهید که آن ها در ارائه آن ناتوان هستند؛ به همین منظور نیاز است که سه عامل زیر را ارزیابی نمایید.

  1. بررسی رقبا: نحوه فعالیت رقبایتان را به طور کامل آنالیز کنید و ببینید که نقاط ضعف آن ها در چیست و شما سعی نمایید که این نقطه ضعف ها را در کار خود استفاده ننمایید و به شکلی بهتری از آن ها به فعالیت بپردازید.
  2. تحلیل مشتری: به هیچ عنوان مشتری ها را از یاد نبرید؛ زیرا این مشتریان هستند که باعث شکست یا رونق کسب و کاری می شوند؛ سعی کنید که برای مشتریان خود ارزش قائل شوید و مطابق با خواسته آن ها قدم بردارید و نیاز آنان را بشناسید.
  3. کسب دانش: اگر می خواهید که از رقبای خود سبقت بگیرید و متفاوت از آن ها فعالیت کنید، باید بر دانش و مهارت های خود تکیه نمایید؛ زیرا همین دانش و مهارت موجب می شوند که یک مزیت رقابتی ایجاد نمایید و کسب و کارتان را رونق ببخشید.

چند استراتژی به جهت ایجاد مزیت رقابتی  وجود دارد که شامل مدیریت هزینه، متفاوت بودن و تمرکز هستند که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهید شد.

  1. مدیریت هزینه: در این استراتژی، هدف عرضه محصولات با کمترین قیمت است؛ به همین منظور قبل از این کار باید کالاها با هزینه های پایین در مقیاس های بزرگ تولید گردند.
  2. متفاوت بودن: در استراتژی وجه تمایز، کالاها و خدمات یک سازمان با محصولات رقبا در مغایرت هستند؛ به همین منظور می توان محصولات جدیدی را با سطح کیفی بالا به دست مشتری رساند و اگر این استراتژی به خوبی اجرا گردد، شرکت می تواند قیمت محصولات خود را بالا ببرد.
  3. تمرکز: در این استراتژی، شرکت تمرکز خود را بر روی فروش محصولات در یک بازار کوچک می گذارد و در صورتی به موفقیت می رسد که بتواند نیاز و خواسته متفاوت مشتریان را به بهترین نحو با تولید محصولات متنوع رفع کند.

سخن پایان

به این نکته توجه داشته باشید که مزیت رقابت یکی از مهم ترین مسائل در بازاریابی است و سعی کنید که با به کارگیری آن به کسب و کار خود رونق ببخشید و درآمد خود را به این نحو افزایش دهید.

امیدواریم که مطالعه این مقاله برایتان لذت بخش واقع شده باشد؛ در صورتی که در این زمینه نیاز به اطلاعات تخصصی تر دارید می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در صفحه با کارشناسان قدس وب ارتباط برقرار نمایید و از آنان درخواست راهنمایی کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یوسفی
نوامبر 17, 2023 10:44 ب.ظ

خیلی نکات مهمی رو گفته بودید مرسی

مانی
نوامبر 17, 2023 10:45 ب.ظ

با مدیریت هزینه میشه قیمتای رقابتی ارائه کرد

حسام
نوامبر 17, 2023 10:47 ب.ظ

بسته بندی زیبا هم یه مزیت رقابتیه ؟

گلناز
نوامبر 17, 2023 10:48 ب.ظ

ارسال سریع محصولات هم خیلی برای مشتریا تاثیرگذاره

نیما
نوامبر 17, 2023 10:50 ب.ظ

اون هدف گرفتن یه موقعیت مکانی که گفتید هم موضوع مهمی بود

کیارش
نوامبر 23, 2023 3:19 ب.ظ

سرعت ارسال بالا و بسته بندی خوب خیلی اهمیت داره

تارا
نوامبر 29, 2023 9:45 ب.ظ

کیفیت بالا و قیمت مناسب بهترین مزیت رقابتیه

فیروزه
نوامبر 29, 2023 9:48 ب.ظ

متفاوت بودن رو از چه طریق نشون بدیم ؟

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x