با شناخت روش‌های قیمت‌گذاری کالا و خدمات، فروش خود را بیشتر کنید

با شناخت روش‌های قیمت‌گذاری کالا و خدمات، فروش خود را بیشتر کنید

در مقاله تدوین شده زیر قصد دارین که به شما بگوییم چگونه با شناخت روش‌های قیمت‌گذاری کالا و خدمات می توانید فروش خود را بیشتر کنید؛ در صورتی که می خواهید به کسب و کار خود رونق ببخشید و در این زمینه به اطلاعات کاربردی و مهمی برسید، به شما پیشنهاد می دهیم که حتما به مطالعه محتوای زیر بپردازید.

مهم بودن قیمت‌گذاری کالا و خدمات در دنیای بازاریابی و فروش بر هیچکس پوشیده نیست؛ در واقع نحوه قیمت‌گذاری محصولات و ارائه خدمات از فاکتورهایی است که می تواند بر روی موفقیت یک کسب و کار اثرگذار باشد و باعث رونق آن شود.

روش‌های قیمت‌گذاری کالا و خدمات در حسابداری پروسه ای هستند که در طی آن ارزش یک کالا یا خدمتی به شکل دستی یا خودکار تعیین می گردد؛ تاثیر نحوه قیمت‌گذاری به میزانی برای یک کسب و کار حائز اهمیت است که می تواند بر روی میزان فروش یا سود اثرگذاری قوی ای داشته باشد.

شاید با خود فکر کنید که اصلا چرا قانون قیمت‌گذاری کالا و خدمات مهم است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قیمت گذاشتن بر روی محصولات یا ارائه خدمات از اصلی ترین موضوعات در زمینه فروش و بازاریابی می باشد؛ زیرا نرخ گذاشتن بر روی کالاها یا خدمات تنها عاملیست  که باعث کسب درآمد می شود.

انواع روش‌های قیمت‌گذاری کالا و خدمات

به طور کلی برای قیمت‌گذاری محصولات و خدمات سه استراتژی وجود دارد که همراه با توضیحات مختصر به بیان موارد زیر هستند.

  1. قیمت‌گذاری بر طبق نرخ تمام شده: در استراتژی قیمت‌گذاری بر روی محصولات یا ارائه خدمات مطابق نرخ تمام شده شیوه ای ساده را دنبال می کنیم، هزینه های تولید را جمع می زنیم و سودی برای محصول در نظر می گیریم؛ قیمتی که برای محصول یا ارائه خدمت تعیین می شود ترکیبی از هزینه های تولید و سود است.

باید به شما بگوییم که این استراتژی از رایج ترین استراتژی های قیمت‌گذاری می باشد که مورد استفاده بسیاری از کسب و کارها قرار می گیرد؛ به این نکته توجه داشته باشید که حساب کردن هزینه ها و ارائه یک قیمت تمام شده از محصولات ممکن است فرایندی دشوار باشد؛ به همین علت شما باید برای انجام این کار از نرم افزارهای مالی استفاده کنید.

در این استراتژی اندازه سودی که برای یک محصول در نظر می گیرید نیز مطابق قیمت بازگشت سرمایه آن صنعت حساب می شود، مثلا اگر در صنعت لباس نرخ بازگشت سرمایه ۳۰ درصد باشد، مجموع هزینه و ۳۰ درصد برای قیمت بازگشت سرمایه قیمت کالا تعیین خواهد شد.

  1. قیمت‌گذاری مطابق میزان تقاضا و وضعیت بازار: یکی از پارامترهای بسیار مهم در نحوه قیمت‌گذاری کالا یا ارائه خدمات، میزان تقاضا و وضعیت بازار می باشد به صورتی که میزان تقاضا برای یک کالا می تواند در شرایط مختلف متغییر باشد؛ به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که تقاضا برای یک محصول به علت ارزش خاصی که مشتریان برای آن در نظر می گیرند یا عدم آشنایی مشتریان با محصولات دیگر متفاوت باشد.

در کشور ما چنین شیوه ای برای قیمت گذاری در صدر جدول قرار دارد و این استراتژی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که مشتریان نسبت به نرخ حساسیت کمی نشان دهند یا چاره ای جز پذیرش قیمت محصول نداشته باشند.

  1. قیمت‌گذاری مطابق رقابت و ارزش کالا در ذهن مشتری: در این استراتژی نرخ گذاری، رقیبان اصلی ترین معیار در قیمت‌گذاری خدمات یا محصولات به شمار می آیند که در این روش به جای این که به میزان تقاضای یک محصول یا هزینه های در نظر گرفته شده برای آن توجه شود، افراد تمرکز خود را بر روی عامل رقابت می گذارند و در واقع رقابت یک کالا از لحاظ نرخ با رقبای دیگر تاثیر چشمگیری در ارزش و قیمت‌گذاری محصول در دید مشتری دارد.

معرفی مدل های قیمت‌گذاری کالا و خدمات برای فروش بیشتر

حالا که با استراتژی ها و روش‌های قیمت‌گذاری کالا و خدمات آشنا شدید بهتر است که با مدل های قیمت‌گذاری نیز آشنایی پیدا کنید.

در واقع مدل های قیمت‌گذاری نگرش هایی در تعریف نرخ گذاری می باشند که بعد از مدنظر قرار دادن سه عامل اصلی میزان تقاضا، قیمت تمام شده و رقابت می توانید یکی از آن ها یا ترکیبشان را به جهت قیمت گذاشتن بر روی کالا یا خدمات خود مورد استفاده قرار دهید.

قیمت‌گذاری نفوذی

در این مدل از قیمت‌گذاری صاحبان کسب و کار نرخ محصولات خود را پایین تر از میزان معمول مشخص می کنند تا بتوانند از این طریق مشتریان را به سمت خود بکشانند و پس از آن که در بازار جای گیر شدند و به اهداف خود رسیدند نرخ ها را افزایش می دهند؛ مثلا تاکسی های اسنپ در اوایل کار برای ارائه خدمات خود هزینه پایینی در نظر گرفتند و پس از آن که در میان مردم جا افتادند، نرخ ارائه خدمات خود را بالا بردند.

قیمت‌گذاری اقتصادی

در قیمت‌گذاری مدل اقتصادی افراد به جهت تولید و عرضه یک محصول از شیوه های کم هزینه بهره می گیرند تا بتوانند کالایی ارزان را به تولید برسانند و در اختیار عموم قرار دهند؛ این مدل از قیمت‌گذاری بیشتر برای شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا مردم به آن ها اعتماد می کنند و هرچه که این مجموعه ها قیمت پایینی برای محصولات خود داشته باشند می توانند آن ها را در حجم بالایی به فروش برسانند.

قیمت‌گذاری فریمیوم

در این نمونه از قیمت‌گذاری در ابتدا کالا یا خدمات را به طور رایگان در اختیار افراد قرار می دهند؛ اما در ادامه می بایست که به جهت فعالسازی ویژگی های اضافه هزینه ای پرداخت شود که این مدل از نرخ گذاری اغلب در دنیای دیجیتالی و بازی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت‌گذاری سرشیرگیری

قیمت‌گذاری سرشیرگیری دقیقا برعکس نرخ گذاری مدل نفوذی می باشد و به این صورت است که زمانی که یک سازمان محصول یا خدمتی جدید ارائه می دهد برای آن قیمت بالایی در نظر می گیرد و پس از آن که رقیبان به علت نرخ بالا به تولید دست زدند و وارد بازار شدند، شرکت به مرور زمان قیمت های خود را کاهش می دهد تا بتواند سهم زیادی از بازار هدف را به محصولات خود اختصاص دهد.

سخن پایانی

در مقاله فوق، تلاش کردیم که شما را با روش‌های قیمت‌گذاری کالا و خدمات آشنا کنیم تا شما بتوانید با به کارگیری آن ها فروش خود را بیشتر کنید؛ با وجود این توضیحات اکنون شما هستید که می بایست مطابق هدف و جایگاهی که دارید بهترین قیمت را برای ارائه خدمات یا محصولات خود انتخاب نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید که مشتریان قیمت ها را در ذهن خود می سپارند و با نرخ های سابق و قیمت کالاهای رقیب مقایسه می کنند؛ اصولا مشتری ها برای هر کالایی یک قیمت در نظر دارند و اگر محصول ارزش زیادی برایشان داشته باشد، تا بیشتر از نرخ معمول نیز برایش هزینه می پردازند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نصراللهی
نوامبر 17, 2023 10:38 ب.ظ

قیمت گذاری نفوذی به چه صورته؟

لامعی
نوامبر 17, 2023 10:40 ب.ظ

اما قیمت گذاری فریمیوم واقعا جواب میده

ارمان
نوامبر 17, 2023 10:41 ب.ظ

خیلی کامل بود مقاله ممنون از شما

قاسمی
نوامبر 17, 2023 10:41 ب.ظ

اینروزا قیمت گذاری اقتصادی جواب میده

شیرین
نوامبر 17, 2023 10:43 ب.ظ

بنظرتون قیمت گذاری بر اساس قیمت رقبا شیوه خوبیه؟

ساسان
نوامبر 23, 2023 3:17 ب.ظ

بنظرم قیمت گذاری باید مطابق با تقاضای بازار باشه

سپهر
نوامبر 29, 2023 9:34 ب.ظ

کدوم روش قیمت گذاری بهتر از بقیه اس؟

سامیار
نوامبر 29, 2023 9:35 ب.ظ

قیمت‌گذاری سرشیرگیری چطوریه؟

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x