بازاریابی چیست؟ تعریف مارکتینگ از نگاه ۱۵ متخصص

بازاریابی چیست؟ تعریف مارکتینگ از نگاه ۱۵ متخصص

بازاریابی واژه و مفهومیست که به طوری در زندگی ها پر رنگ شده که شاید دیگر نیاز به پرسیدن این سوال که بازاریابی چیست؟ نباشد؛ بازاریابی چیست؟ تعریف مارکتینگ از نگاه ۱۵ متخصص موضوعی است که در مقاله پیش رو به آن خواهیم پرداخت و برای آن که بتوانیم یک تعریف خوب از بازاریابی داشته باشیم به دنبال متخصصان جهانی در این زمینه خواهیم رفت و نظر هر یک از آن ها را در خصوص بازاریابی خواهیم دید.

بازاریابی یک موضوع بسیار گسترده از تبلیغات بوده که باعث رونق کسب و کارها می شود و به عبارت کلی، بازاریابی شامل فرایندهایی می شود که در جذب مشتری بسیار اثرگذار هستند و در صورتی که این فرایندها به شکل اصولی و دقیق انجام گردند، باعث پیشرفت مشاغل و افزایش فروش کسب و کارها می شوند.

افراد و موسسات مختلفی در سر تا سر جهان وجود دارند که از بازاریابی تعریفات گوناگونی می کنند که در ادامه مطلب با آن ها آشنا خواهید شد.

  1. اتحادیه بازاریابی امریکا: تعریفی که اتحادیه بازاریابی امریکا از مارکتینگ می کند این است که بازاریابی شامل فعالیت ها و فرایندهایی بوده که هدف آن رساندن پیشنهادات به مشتری می باشد که این راهکارها باعث جذب مشتریان می گردد و در کل همه برای جامعه، هم برای مشتری و هم برای صاحبان کسب و کار ارزشمند و سودآور است.
  2. ریجس مک کنا: ریجس مک کنا یک اسطوره بازاریابی می باشد که اعتقاد دارد بازاریابی همه چیز است؛ این شخص همان کسی بود که اغلب شیوه های مارکتینگ را به کل دنیا معرفی کرد و با کمپانی های زیادی در این زمینه به همکاری پرداخت.

تعریفی که مک‌کنا از بازاریابی دارد این است که هر کاری می کنیم قسمتی از بازاریابی محسوب می شود و این مسئله بدین معناست که مارکتینگ تنها محدود به تحقیق، طراحی محصول و تبلیغات نمی شود و بی اهمیت ترین مسائل کاری نظیر نحوه پاسخ‌گویی به تلفن و سرعت ما در رفع مشکلات را در بر دارد که تمام این موارد از نگاه مشتری به کمپانی، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

  1. پیتر دراکر: پیتر دراکر شخصی است که در حالت دهی و اصول پایه تجارت مدرن بسیار تاثیرگذار بوده و این کارشناس تجارت و بازاریابی نیز معتقد است که بازاریابی همه چیز می باشد.

تعریفی که این فرد از مارکتینگ دارد این است که بازاریابی یک بحث چالش برانگیز و گسترده از فروش می باشد که تنها به انجام یک کار ختم نمی شود و همه قسمت های یک تجارت را در بر می گیرد.

از نظر این شخص بازاریابی، کمیت یک تجارت و کسب و کار می باشد که بر اساس نتیجه نهایی از دید مشتری مشاهده می گردد؛ به همین منظور توجه و پذیرش وظایف بازاریابی می بایست به وسیله تمام قسمت های یک سازمان انجام گیرد.

  1. فیلیپ کاتلر: یکی از معروف ترین و موثرترین چهره های مارکتینگ در جهان، فیلیپ کاتلر است که در این زمینه بیش از ۵۵ کتاب به چاپ رسانیده که کتاب های او تحت عنوان محبوب ترین و کامل ترین کتاب ها در زمینه بازاریابی هستند.

تعریفی که وی از مارکتینگ دارد این است که بازاریابی یک فرایند اجتماعی بوده که توسط آن افراد و گروه ها، آن چیزی که نیاز دارند را با تولید و مبادله محصولات به دست می آورند.

  1. جی بائر: جی بائر یک کارشناس و مشاور مرجح در زمینه بازاریابی در جهان بوده که کتاب های پر فروش و ارزشمندی را در این زمینه به چاپ رسانیده و وبلاگ این فرد به عنوان یکی از پر بازدید ترین منابع بازاریابی شناخته می شود.

تعریفی که این فرد از مارکتینگ دارد این است که بازاریابی شامل پیام ها و کارهایی بوده که باعث تبادل و به وجود آمدن پیام ها و فعالیت های دیگری می گردد.

  1. جی کانود لوینسون: لوینسون شخصی است که بر علیه شیوه های سنتی بازاریابی جنگید و روش مدرن از مارکتینگ را به وجود آورد‌.

تعریفی که این فرد از مارکتینگ دارد این است که بازاریابی هر نوع ارتباط و تعاملی بین که  کسب و کار شما و افرادی که مرتبط با کسب و کارتان نیستند می باشد؛ مارکتینگ در واقع یک هنر بوده که حقیقت ها را برای مخاطبان جذاب می سازد و طرز فکر افراد را تغییر می دهد.

این علم به شما کمک می کند که از طریق کسب و کار خود به سود بالا برسید و با دیگر مشاغل در ارتباط باشید.

  1. جان جانتش: بازاریابی یعنی فردی که نیاز به آگاهی دارد را به خود علاقمند کنید و اعتماد او را به بهترین شکل جلب نمایید؛ این تعریفی است که جانتش متخصص بازاریابی از مارکتینگ دارد و نگاه او بیشتر به طرف جلب اعتماد مشتری می رود.
  2. موسسه بازاریابی چارترد: موسسه چارترد از بزرگترین مراکز جهانی در زمینه بازاریابی است که بیش از ۳۵ هزار عضو دارد و بازاریابی را این گونه تعریف می کند که مارکتینگ یک فرایند مدیریتی بوده که مسئولیت آن شناسایی، پیش بینی و رفع خواسته ها و نیاز مشتریان به شیوه ای سود آور است.
  3. ساول کلت: ساول کلت باهوش ترین مرد دنیا در زمینه بازاریابی بوده که مارکتینگ را این گونه تعریف می کند: بازاریابی یعنی این که یک تجربه اغوا کننده بسازید و توسط آن با کاربران تعامل نمایید و کاری کنید که آن ها مصمم شوند این تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارند.
  4. آن هندلی: آن هندلی از زنانی بوده که در بازاریابی محتوا مشغول به فعالیت می باشد و در این زمینه کتاب های فراوانی به چاپ رسانده و نگاه او از بازاریابی این گونه است که مارکتینگ هر چیزی است که بسازید و طراحی کنید و به اشتراک بگذارید تا داستان شما نقل شود.
  5. استیو داوسون: این فرد مدیر یک شرکت بازاریابی امریکایی بوده که اعتقاد دارد بازاریابی شامل محصولات هست که باز نمی گردد و مشتریانی که باز می گردند که تعریف این شخص از بازاریابی، تاکید بر وفاداری مشتری می باشد.
  6. دورن موران: مورن از متخصصانی بوده که نظر آن در خصوص بازاریابی این است که مارکتینگ یعنی به مشتریان خود کمک کنید تا آن ها بدانند به چه چیزی نیاز دارند که هیچ موقع به آن فکر نکرده اند.
  7. جفری هارمون: زمانی که محصول خوبی ارائه می دهید، بازاریابی به آموزش منجر می شود و این که ما خیلی خوب راجع به محصولمان به افراد آموزش دهیم موجب می گردد که انگیزه ای در آنان برای استفاده از محصول ایجاد کنیم.
  8. پاول کالاویس: پاول کالاویس یک متخصص بازاریابی است که نگاه او به این واژه این گونه می باشد که مارکتینگ یعنی تشخیص نیازها و تقاضای مشتری و ارائه این خواسته ها بهتر از رقیبان.
  9. رنه بلاجت: رنه بلاجت یکی از کارشناسان مطرح بازاریابی است که اعتقاد دارد مارکتینگ یک تعامل طولانی مدت با افراد می باشد که در این تعامل شما باید به مشتری آموزش دهید که چه چیزی مطابق نیاز آنان بوده و آن ها را مشوق سازید در خصوص محصولتان و کاربردش بیشتر بدانند، ترغیب به خرید شوند و آن را به اشتراک بگذارند؛ در واقع بازاریابی راهی است که بدانید چه چیزی آدم ها را جذب و آن ها را نسبت به خرید متمایل می کند.

سخن پایانی

هر یک از این متخصصان بازاریابی در خصوص مارکتینگ یک نظر متفاوت داشتند و نتیجه ای که می توان از تمام این دیدگاه ها گرفت این است که به خواسته ها و نیاز مشتریان اهمیت زیادی دهید و بیشتر بر روی تجربه مشتریان از کسب و کار خود تمرکز نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رایان
نوامبر 17, 2023 11:45 ب.ظ

بازاریابی با اسم پیتر دراکر تو ذهنم نقش بسته

تینا
نوامبر 17, 2023 11:45 ب.ظ

خیلی عالی بود توضیحاتتون

فرناز
نوامبر 17, 2023 11:45 ب.ظ

پاول کالاویس خیلی خلاصه و عالی گفته

شیوا
نوامبر 17, 2023 11:46 ب.ظ

تعاریف جالبی بود

آرمان
نوامبر 17, 2023 11:46 ب.ظ

تموم تعاریفو خوندم و عالی بود

حسین
نوامبر 23, 2023 3:30 ب.ظ

تعاریف خیلی جالبی بود

تیموری
دسامبر 1, 2023 12:31 ب.ظ

آن هندلی هم تعریف کاملی ارائه داده

طاهری
دسامبر 1, 2023 12:42 ب.ظ

تعریف رنه بلاجت هم کامل بود

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x