سوشال سیگنال چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

سوشال سیگنال چیست

با توجه به گسترش روزافزون و فراگیر انواع شبکه‌های اجتماعی با ارائه خدمات بسیار متنوع و کاربردی در ابعاد مختلفی از زندگی ما، نمی‌توان اثرات ارزشمند و دست‌آوردهای مثبت آنها را نادیده گرفت. واضح است که به همین دلیل صاحبان این شبکه‌ها به‌منظور حفظ و بقای خود تمایل به داشتن یک تعامل پایدار همراه با جذب کاربران بیشتر با مخاطبان خود دارند.

ناگفته پیداست که هر حرکتی از جانب کاربران در جهت ایجاد تعامل با شما در شبکه‌های اجتماعی انجام پذیرد، در واقع یک نشانه یا به اصطلاح یک سیگنال است. اینجاست که واژه‌ی سوشال سیگنال به‌ میان آمده و برایتان این سوال مهم پیش خواهد آمد که سوشال سیگنال چیست و چه مقدار در سئو سایت شما موثر می‌باشد. لذا برای پاسخ به این سوال از شما همراهان عزیز و همیشگی خواستاریم که تا پایان مطلب این صفحه با قدس وب همراه باشید و لینک این مطلب را نیز برای دوستان خود ارسال کنید.

 

مفهوم سوشال سیگنال

همانطور که می‌دانید یکی از اهداف مهم و اصلی طراحان شبکه‌های اجتماعی این بوده است که بتوانند فضایی را برای گرد‌ آمدن صاحبان سلیقه‌های مشابه و ایجاد یک جامعه‌ی اولیه‌ی کوچک در فضای آنلاین به وجود آورند. مکان و فضایی در صفحات گسترده‌ی دنیای مجازی که افراد مختلف با هم در ارتباط بوده و هر کدام با هر هدف خاصی از قبیل سرگرمی، یادگیری، تعامل و… وارد این پلتفرم‌ها ‌شوند.

اما با ورود انواع مشاغل و کسب‌وکارهای متنوع به شبکه‌های اجتماعی این هدف و ارتباطات متاثر از آن شکل دیگری به خود گرفت و اینک شرکت‌ها و صاحبان سایت‌ها در تلاش هستند تا بتوانند بدون واسطه و هرچه بیشتر و بهتر با مخاطبانشان در ارتباط و تعامل باشند.

به همین خاطر هرگونه تعامل مثبت و واکنش از طرف کاربران نسبت به برند و سایت شما شامل ذخیره‌کردن، لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و… می‌تواند نشانه‌ای از مشارکت آنها در فعالیت‌های شما باشد. لذا هر کدام از این موارد اشاره شده را یک سوشال سیگنال می‌نامند که نشان دهنده‌ی نوع تعامل کاربران با شما می‌باشد. لازم به ذکر است که گاهی اوقات این نشانه‌ها می‌توانند نشان‌دهنده‌ی واکنش منفی کاربران نیز باشند. حال که با اهمیت سوشال سیگنال آشنایی پیدا کردید شایسته است که از این به بعد توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.

مفهوم سوشال سیگنال | قدس وب
مفهوم سوشال سیگنال

 

ارتباط سوشال سیگنال  با سئو

در پاسخ به این سوال که آیا سوشال سیگنال ارتباطی با سئو دارد یا خیر. باید بگوییم که در حوزه‌ی سئو، موتورهای جستجوگر به‌ویژه گوگل اهمیت بسیار زیادی برای محتواهای باکیفیت قائل بوده و هنگامی که کاربران بیشتری مطالب شما را ‌خوانده و نسبت به آن واکنش مثبتی ارائه نمایند، موتور جستجوگر گوگل نیز برای شما امتیازات خاصی در نظر می‌گیرد.

هم‌چنین زمانی‌ که لینک مطالب شما به دفعات زیاد به اشتراک‌ گذاشته شده و یا سایر سایت‌ها به‌عنوان یک منبع و مرجع معتبر به شما لینک بدهند، در نتیجه ارزش صفحه شما بیشتر می‌شود. از سوی دیگر سوشال سیگنال نیز چنین عملکردی دارد و اگر سایت و مطالب شما نشانه‌های خوبی دریافت کند، بدان معنا است که کاربران با محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی تعامل مثبت و خوبی برقرار کرده‌اند.

بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که سوشال سیگنال و سئو با هم مرتبط هستند و هنگامی که محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و یا بازنشر می‌شود و به شما لینک می‌دهند، در نتیجه تاثیر مثبتی روی سئو شما دارد. برخی از کارشناسان سئو بر این باور هستند که سوشال سیگنال یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است و به‌ صورت مستقیم روی سئو تاثیر دارد. گرچه برخی کارشناسان سئو نیز بر این باورند که سوشال سیگنال تاثیری روی سئو ندارد.

 

آیا سوشال سیگنال روی سئو تاثیر داشته و از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است؟

به‌خاطر داشته باشید که گوگل تاکید کرده است سیگنال‌های اجتماعی عامل رتبه‌بندی نیستند. البته این بدین معنا نیست که سوشال سیگنال نمی‌تواند به سئو کمک کند، اما نکته‌ی حائز اهمیت این است‌ که در فرآیند سئوی سایت چقدر باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

با بررسی گذشته تا امروز سوشال سیگنال‌ها به نکات جالب توجهی برخورد می‌کنیم. اولین بار شخصی بنام دنی سالیوان (Danny Sullivan) در مقاله‌ای اعلام کرد که پیوندهای به اشتراک گذاشته شده در Facebook و Twitter به عنوان سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌شوند.

هم‌چنین در سال 2010 پس از انتشار این مقاله، مت کاتس رئیس اسبق تیم وب ضد اسپم گوگل نیز تأیید کرد که گوگل از پیوندهایی که در فیسبوک و توییتر وجود دارد به عنوان سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کند. اما در سال 2014، مت کاتس در ویدئویی دیگر گفت که گوگل با صفحات فیسبوک و توییتر مانند هر صفحه‌ی وب دیگری رفتار می‌کند و این صفحات را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در نظر نمی‌گیرد.

در سال 2016، از Gary Illyes تحلیل‌گر گوگل سوال شد که آیا گوگل سوشال سیگنال را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد؟ او هم در پاسخ ویدیوی مت کاتس را ری توییت کرد و گفت خیر.

با توجه به اظهار نظرات بالا نمی‌توان به درستی نتیجه گرفت که سوشال سیگنال بر سئو تاثیر دارد یا خیر و باید بگوییم. همچنین بسیاری از افراد معتقدند به‌راحتی و با هزینه‌ی اندکی، لایک و کامنت و… برای شبکه‌های اجتماعی خود می‌توان خریداری کرد و بنابراین سوشال سیگنال به درد نمی‌خورد!

بخاطر داشته باشید سیگنال‌های اجتماعی در رتبه‌بندی‌ها تاثیرگذار نیستند. با اینکه بسیاری از کارشناسان همچنان معتقدند سوشال سیگنال روی رتبه‌بندی تاثیر دارد، اما این مورد هم مانند تعداد کلمات، نام دامنه و… بیشتر از اینکه روی سئو موثر باشند، به موضوع داغ بلاگ‌ پست‌ها تبدیل شده‌اند.

با این حال دقت به سیگنال‌های اجتماعی مهم بوده و شما می‌توانید از آن به منظور جذب مخاطب بیشتر، شناخت دقیق سلیقه‌ی کاربران و حفظ آنها بعنوان کاربران ثابت برندتان استفاده نمایید.

سوشال سیگنال | قدس وب
سوشال سیگنال

تاثیر غیرمستقیم سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکارها

  1. افزایش Brand  Awareness یا آگاهی از برند
  2. افزایش Returning Visitors بازدیدکننده‌های بازگشتی
  3. بهبود عملکرد محتوا و بیشتر دیده شدن آن
  4. افزایش اعتماد مخاطبان

 

بیان راهکارهای افزایش سوشال سیگنال

اگر شما تمایل به داشتن تعامل بهتری در شبکه‌های اجتماعی با کاربران خود داشته باشید تا برند شما را بهتر بشناسند توجه به موارد زیر را فراموش نکنید:

  1. اکانت شبکه‌های اجتماعی خودتان را به‌صورت کاملا حرفه‌ای بسازید.
  2. به‌طور منظم و ثابت در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نموده و پست بگذارید.
  3. سعی در جذب فالوئرهای هدفمند و واقعی داشته باشید.
  4. ایجاد و استفاده از محتوای تصویری میزان تعامل کاربران را برای انواع شبکه‌های اجتماعی تا حد زیادی افزایش می‌دهند پس از تصاویر و ویدیو استفاده کنید.
  5. انتقاد‌پذیر بوده و به آنچه کاربران در مورد برند شما می‌گویند با دقت و بدون جبهه‌گیری توجه کنید و به شیوه‌ای سازنده و مثبت به نقد آن‌ها پاسخ دهید.
  6. با انجام مانیتورینگ و ارزیابی منظم و دقیق و نیز استفاده از سایر ابزارهای رایگان در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید اشتراگ‌گذاری‌ها، لایک‌ها و کامنت‌ها را ردیابی و بررسی کنید.
  7. از مسابقه و انجام چالش‌های جذاب غافل نباشید.
  8. ترغیب کاربران برای اشتراک‌گذاری مطالب و لینک‌های محتوای خودتان را فراموش نکنید. و برای اشتراک‌گذاری پست خودتان، از کاربران تقدیر کنید.
  9. آپشن‌های مربوط به اشتراک گذاری را در سایت خودتان قرار دهید.
  10. کمپین‌های جذب سوشال سیگنال راه اندازی کنید.

افزایش سوشال سیگنال | قدس وب

کلام پایانی

به‌خاطر‌ داشته باشید که هر فعالیتی که به حضور توانمند شما در فضای وب کمک کند و باعث شود تا کاربران با شما تعامل مثبت و پایداری داشته باشند، بی‌شک می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد. سئو و سوشال سیگنال هر کدام مزایای خودشان را برای کسب‌وکارها دارند و باید به هر دوی آنها توجه لازم را داشته باشید. اما همان‌گونه که بیان شد نمی‌توان گفت سوشال سیگنال تاثیر خاصی روی سئو دارد یا نه.

ما در مطالب این صفحه به بررسی و بیان مفهوم دقیق سوشال سیگنال برای شما عزیزان همراه پرداخته و اطلاعات مفیدی به شما در این باره ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گوهری
نوامبر 14, 2023 10:33 ب.ظ

خیلی مقاله خوبی بود ممنون

صبوری
نوامبر 14, 2023 10:35 ب.ظ

راهکارهای افزایش سوشال سیگنال که نوشتید خیلی عالی بود

همتی
نوامبر 14, 2023 10:37 ب.ظ

همونطور که نوشتید تاثیر شبکه های اجتماعی خیلی روی کسب و کارها زیاده

فرهاد
نوامبر 14, 2023 10:46 ب.ظ

بالاخره سوشال سیگنال روی سئو تاثیر داره یا نه؟

لهراسبی
نوامبر 14, 2023 10:49 ب.ظ

ممنون از توضیحات خیلی خوبتون

رویا
نوامبر 22, 2023 11:49 ب.ظ

چطور میشه سوشال سیگنال رو افزایش داد؟

ماهان
نوامبر 28, 2023 2:30 ب.ظ

عالی توضیح دادید مرسی

طاهری
نوامبر 28, 2023 2:31 ب.ظ

چطور سوشال سیگنال رو افزایش بدیم؟

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x