لینک شکسته چیست؟

لینک شکسته چیست ؟

قطعا شما هم گاهی با صفحاتی از وبسایت که ارور 404 به نمایش گذاشته شده است مواجه شده اید این ارور در اصل به هنگامی بر روی صفحه نمایش سیستم شما نشان داده می‌شود که وبسایت مورد نظر شما از دسترس خارج و یا لینک اشتباهی وارد کرده باشید. این ارور در میان کاربران به بروکن لینک یا لینک از دست رفته معروف است که با نمایش آن بر روی صفحه نمایشگر به شما اعلام می‌کند که محتوای درخواستی شما یافت نمی‌شود ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این لینک و تاثیرات منفی آن بر سئوی وبسایت شما صحبت کنیم پس اگر شما هم به دنبال برطرف کردن مشکلات سئوی وبسایت و از بین بردن لینک‌های شکسته خود هستید تا پایان این مبحث همراه ما باشید و در صورت مفید بودن مقاله آن را برای دوستان خود ارسال کنید.

broken links

به طور کلی به لینک‌هایی که توسط آن به صفحاتی وارد می‌شوید که دارای هیچگونه محتوایی نیست بروکن لینک گفته می‌شود همچنین به صفحه‌ای که بر روی آن ارور 404 نقش بسته و به شما نمایش داده می‌شود صفحه 404 می‌گویند. اما باید توجه داشته باشید که حتی این بروکن لینک‌ها هم به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند که در ادامه به طور مفصل درباره هرکدام از آن‌ها توضیحات لازم را به شما خواهیم داد.

بروکن لینک خارجی چیست؟

از آنجایی که با مفهوم کلی بروکن لینک آشنا شده اید بهتر است بدانید که بروکن لینک‌های خارجی نیز یکی از انواع لینک‌های شکسته دارد اگر بخواهیم بروکن لینک خارجی را به طور روان برای شما توضیح دهیم باید با یک مثال آن را شرح دهیم. هنگامی که شما در مطلب خود از یک وبسایت دیگر لینکی قرار داده و از کاربران می‌خواهید که برای داشتن اطلاعات بیشتر بر روی لینک مورد نظر کلیک کرده و آن را مطالعه کنند اما لینک قرار داده شده در وبسایت دچار ایراد بوده و کاربران نتوانند وارد آن شوند به یک بروکن لینک خارجی برخورد کرده اند.

بروکن لینک داخلی چیست؟

علاوه بر لینک‌های خارجی لینک‌های داخلی نیز وجود داشته و این لینک‌ها در یک وبسایت نقش مهمی را دارا هستند کاربران با استفاده از لینک‌ها وارد دیگر صفحات وبسایت شما شده و می‌توانند به راحتی به انجام کارهای خود بپردازند اما برخی اوقات با لمس لینک کاربران به صفحه‌ای هدایت می‌شوند که ارور 404 بر روی نمایشگر نشان داده شده و این اتفاق نشان دهنده وجود یک لینک داخلی شکسته است البته باید توجه داشته باشید که تعویض لینک‌های شکسته داخلی به داشتن دسترسی برای شما راحت‌تر بوده و می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را از روی وبسایت خود حذف کنید.

دلایل وجود لینک شکسته | قدس وب
دلایل وجود لینک شکسته

دلیل وجود لینک شکسته در وبسایت چیست؟

از آنجایی که همیشه بهتر است پیش از بروز مشکل از رخ دادن آن جلوگیری کنیم پس باید قبل از به وجود آمدن لینک‌های شکسته نیز کارهایی که باعث ایجاد این لینک‌ها می‌شوند را انجام ندهیم. این کارها عبارت است از:

1. اگر برای شما هم پیش آمده که پس از مدتی بخواهید یکی از صفحات وبسایت خود را حذف کنید باید بدانید که پاک کردن آن صفحه از وبسایت شما موجب به جا ماندن یک بروکن لینک می‌شود پس اگر می‌خواهید این اتفاق برای شما نیفتد به راحتی یک صفحه جدید را جایگزین صفحه پاک شده وبسایت خود کنید.

2. یکی دیگر از کارهایی که در یک وبسایت موجب ایجاد لینک شکسته می‌شود تغییر یو آر ال یک صفحه از وبسایت است زیرا یو آر ال‌ها به صورت اختصاصی و فقط برای یک صفحه از وبسایت بوده و در صورت تغییر آن و سرچ کاربران بر روی نمایشگر ارور 404 نمایان می‌شود.

ضرورت تشخیص و از بین بردن لینک شکسته در وبسایت چیست؟

یکی از مواردی که موجب پایین آمدن ترافیک یک وبسایت می‌گردد وجود بروکن لینک در آن وبسایت است زیرا هنگامی که کاربران وارد یک وبسایت شده و بر روی لینک‌های داخلی و خارجی آن کلیک می‌کنند انتظار ورود به صفحه جدید برای تکمیل خواسته خود را دارند اما هنگامی که با صفحات 404 مواجه می‌شوند از وبسایت خارج شده و به وبسایت دیگری مراجعه می‌کنند این اتفاق موجب می‌شود تا جستجوگرهای گوگل نمره وبسایت شما را پایین آورده و این اتفاق تاثیر بسیار زیادی بر سئوی وبسایت می‌گذارد. همچنین لازم به ذکر است که از آنجایی که کاربران یک وبسایت نقش بسیار موثری در تعیین نمره یک وبسایت هستند در صورت وجود ارورهای مختلف در سایت از آن خارج شده و همین موضوع نیز از سمت گوگل مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت موجب پایین آمدن امتیاز وبسایت می‌گردد.

تاثیر بروکن لینک در سئوی وبسایت

موتورهای جستجوگر گوگل بر اساس برخی نکات به یک وبسایت نمره داده و همین موضوع سبب تفاوت امتیاز هر وبسایت شده و بر روی رتبه وبسایت تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر در صفحه‌ای از یک وبسایت 2 لینک وجود داشته باشد و هر دو لینک از انواع لینک‌های شکسته باشد سبب گرفتن امتیاز کمتر شده و همین موضوع موجب پایین آمدن سئوی وبسایت می‌گردد. به طور کلی وجود لینک‌های داخلی و خارجی در یک وبسایت اهمیت زیادی داشته و باید تمامی نکات را برای داشتن لینک‌های سالم در یک وبسایت دنبال کنید.

کم کردن ارور 404 | قدس وب
کم کردن ارور 404

چطور می‌توانیم صفحات ارور 404 را در وبسایت خود کمتر کنیم؟

وجود صفحه‌های ارور 404 در یک وبسایت برای کاربران بسیار آزاردهنده می‌باشد به همین دلیل مدیران وبسایت همواره در تلاش برای از بین بردن این صفحات و لینک‌های شکسته هستند زیرا این لینک‌ها موجب کمتر شدن ترافیک سایت و همچنین پایین آمدن رتبه وبسایت در گوگل می‌گردد. به همین خاطر می‌خواهیم در ادامه دو روشی را که می‌توانید توسط آن‌ها ارورهای 404 را به طور کامل از بین برده و یا حجم بسیار زیادی از آن‌ها را کم کنید بگوییم.

1. استفاده از ریدایرکت 301 به جای ارور 404 یکی از روش‌هایی است که موجب خنثی کردن اثرات منفی ارور 404 شده و کاربران را به خواسته خود می‌رساند این کار در اصل هنگامی انجام می‌شود که یک صفحه و محتوای وبسایت وجود داشته و تنها آدرس یو ار ال آن تغییر کرده است به همین خاطر نیاز است تا با استفاده از ریدایرکت 301 کاربران به صفحه مورد نظر خود هدایت شده و با ارور 404 رو به رو نشوند.

2. اگر شما هم در مواقع اضطراری مجبور به حذف قسمت‌هایی از صفحه وبسایت خود شده‌اید باید بدانید که بهترین راه برای برخورد نکردن به ارور 404 جایگزین کردن مواردی به جای موارد حذف شده است با این کار کاربران به ارور 404 در صفحه وبسایت شما برخورد نکرده و می‌توانند به راحتی از محتوای درون وبسایت استفاده کنند.

تصحیح بروکن لینک‌های یک وبسایت

تا اینجای مطالب سعی کردیم تا نکاتی برای عدم وجود بروکن لینک در صفحات یک وبسایت به شما آموزش دهیم اما در صورت وجود بروکن لینک در یک وبسایت نیاز است تا با اصلاح آن سبب پایین آمدن رتبه سایت خود نشوید. تصحیح کردن بروکن لینک‌ها نیاز به انجام چند مرحله داشته که ما در ادامه به آموزش آن به شما می‌پردازیم.

بررسی لینک شکسته | قدس وب
بررسی لینک شکسته

بررسی سایت و یافتن بروکن لینک‌ها

برای اصلاح هر چیزی ابتدا باید سعی در شناسایی تمامی ایرادات آن داشته باشیم به همین خاطر باید پیش از اصلاح لینک شکسته ابتدا آن‌ها را در وبسایت خود پیدا کنیم البته در این زمینه ابزارهای بسیار زیاد و متفاوتی وجود داشته که می‌تواند کار شما را بسیار ساده‌تر کند اما ما در اینجا فقط دو مورد از بهترین ابزارها را برای شما معرفی کرده و بررسی می‌کنیم.

1. سرچ کنسول گوگل

قطعا بهترین ابزار جستجوگر در وبسایت متعلق به ابزارهای گوگل می‌باشد به همین دلیل بهتر است تا برای یافتن بروکن لینک‌ها ابتدا از ابزارهای خود گوگل استفاده کنید که علاوه بر دقت بیشتر بالاترین میزان هماهنگی را با وبسایت شما دارد. ابزار سرچ کنسول به شما در جهت پیدا کردن و اصلاح بروکن لینک در صفحات وبسایت کمک بسیار زیادی می‌کند اما نکته قابل توجه درباره این ابزار این است که نباید بروکن لینک‌های موجود در صفحه یک وبسایت را از طریق پاک کردن یو آر ال در سرچ کنسول از بین برد زیرا نه تنها تاثیر مثبتی نداشته بلکه موجب بروز تاثیرات منفی در سئو نیز می‌گردد بهتر است سعی کنید صرفا ارورهای 404 را با استفاده از این ابزار شناسایی کرده و سپس خودتان آن را اصلاح کنید.

2. وبسایت بروکن لینک چک

یکی دیگر از ابزارهایی که می‌توانیم به وسیله آن بروکن لینک‌های وبسایت خود را جستجو کنیم وبسایت بروکن لینک چک است که به راحتی و با سرچ کردن آدرس Brokenlinkcheck.com می‌توانید وارد آن شده و لینک‌های شکسته وبسایت خود را پیدا کنید برای این کار لازم است تا در ابتدا کد امنیتی نمایش داده شده بر روی صفحه را وارد کرده و پس از لمس دکمه Find وبسایت خود را آنالیز کنید سپس می‌توانید در یک لیست تمامی بروکن لینک‌های خود را مشاهده کرده و برای اصلاح آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

تصحیح کردن بروکن لینک‌های وبسایت

اصلی‌ترین بخش پس از یافتن بروکن لینک تصحیح کردن آن در وبسایت شما می‌باشد که می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که در ادامه مطلب به شما معرفی می‌کنیم آن‌ها را اصلاح کنید.

. در صورت وجود بروکن لینک و عدم وجود صفحات دیگر برای جایگزینی بهتر است لینک‌های شکسته را پاک کنید این کار یکی از روش‌هایی است که می‌توانید هنگامی انجام دهید که لینک و صفحاتی برای جایگزینی ندارید زیرا این کار به سئوی وبسایت شما آسیبی نرسانده و تاثیر منفی روی آن ندارد.

. یکی از روش‌های قابل قبول برای اصلاح بروکن لینک‌های یک وبسایت جایگزین کردن لینک‌های جدید می‌باشد این کار ممکن است برای شما کمی وقت گیر باشد اما با توجه به تاثیر وجود این لینک‌ها در وبسایت می‌توانیم بگوییم که اصلاح و جایگزینی این لینک‌ها در وبسایت ارزش بسیار بالایی دارد.

کلام پایانی

از آن جایی که جستجوگرهای گوگل حساسیت بالایی نسبت به لینک‌های شکسته و رفتار کاربران نسبت به یک وبسایت دارند بهتر است تمام تلاش خود را در جهت بهبود کیفیت وبسایت خود انجام دهید هرچند که این بروکن لینک‌ها به طور مستقیم تاثیر منفی بر روی سئوی وبسایت نمی‌گذارد اما گوگل با مطالعه تجربیات کاربری یک وبسایت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد به همین دلیل با اصلاح بروکن لینک در وبسایت خود می‌توانید علاوه بر بالاتر بردن ترافیک وبسایت رتبه سایت خود را در گوگل نیز بالا ببرید. برای خوندن مقالات سئو میتوانید روی لینک مد نظر کلیک کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایدین
نوامبر 15, 2023 2:46 ب.ظ

وقتی خطای ۴۰۴ میده ینی لینک شکسته اس؟

رها
نوامبر 15, 2023 2:47 ب.ظ

لینکای شکسته رو کلا باید حذف کنیم؟

سحر
نوامبر 15, 2023 2:48 ب.ظ

چطور نیشه لینکای شکسته رو تصحیح کرد؟

ریحانی
نوامبر 15, 2023 2:48 ب.ظ

از سرچ کنسول میشه راحت این لینکا رو پیدا کرد؟

مرادی
نوامبر 15, 2023 2:49 ب.ظ

چطور میشه صفحات ارور ۴۰۴ رو تو سایت کمتر کرد؟

رادان
نوامبر 23, 2023 1:41 ب.ظ

مفهوم بروکن لینک خارجی چیه؟

المیرا
نوامبر 28, 2023 3:41 ب.ظ

ینی اگه یه صفحه رو حذف کنیم یه لینک شکسته بجا میمونه

دنیا
نوامبر 28, 2023 3:42 ب.ظ

چطور لینکای شکسته رو تصحیح کنیم ؟

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x