نیچ مارکتینگ چیست

نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشه بازار چه خبر است؟

اگر صاحب یک کسب و کار باشید، می دانید که یکی از موانع بسیار بزرگ بر سر راه افرادی که می خواهند برای خود کسب و کار تازه ای راه بیندازند، رقبایشان می باشند علی الخصوص اگر آن ها قدر هم باشند؛ استراتژی ها و راه های گوناگونی وجود دارند تا این دسته از اشخاص بتوانند در کنار رقبایشان به کسب درامد بپردازند که یکی از این تکنیک ها نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای می باشد؛ حالا نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشه بازار چه خبر است؟ اگر تمایل دارید با این نوع بازاریابی بیشتر آشنا شوید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

نیچ مارکتینگ چیست؟

اگر شما هم می خواهید برای خود یک کسب و کار جدید دست و پا کنید و در زمینه فعالیت خود رقبای قدر و زیادی دارید، برای آن که بتوانید بدون هیچ مشکلی شما هم در کنار رقبا به کسب درامد بپردازید و خدمات و کالاهای خود را به فروش برسانید باید قسمتی از بازار هدف را که دیگر رقبا به سراغ آن نرفته اند را انتخاب کنید و فعالیت خود را از آن گوشه بازار شروع نمایید.

نیچ مارکتینگ یا همان گوشه بازار که به آن بازاریابی گوشه ای هم می گویند همان بخشی است که شما باید فعالیت خود را از آن جا آغاز کنید؛ همان طور که گفتیم بیشتر رقبا و کسب و کارهای یزرگ از این قسمت بازار اصلا استفاده ای نمی کنند؛ به همین منظور نیچ مارکتینگ یک فرصت ایده آل برای افرادی است که می خواهند کسب و کارشان را با بودجه محدود راه اندازی کنند و بدون هیچ مانع و مشکلی محصولات و خدماتشان را در اختیار مشتریان بگذارند.

حالا که با بازاریابی گوشه ای آشنا شدید شاید این سوال برایتان به وجود آید که که وجه تمایز نیچ مارکتینگ با بازاریابی عمومی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم همان طور که در ابتدای مطلب هم به این موضوع اشاره کردیم، بیشتر کسب و کارهای کوچک که بودجه محدودی هم دارند تلاش می کنند که از گوشه بازار فعالیت عرضه و فروش خود را شروع کنند و نیاز افراد را برطرف نمایند و به مرور زمان وارد بازار کار انبوه و قسمت عمده بازار شوند در مقابل، در بازاریابی عمومی بدون در نظر گرفتن جایگاه رقبا افراد به فروش و معرفی محصولات خود به صورت استاندارد می پردازند و در این شرایط سازمان ها و کسب و کارها به جای آن که در گوشه بازار با سود کم فعالیت کنند تنها تمرکز خود را بر روی حجم بالای فروش می گذارند.

مزایای نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای چیست؟

چرا نیچ مارکتینگ انتخاب خوبی برای کسب و کارهای کوچک می باشد؟ در جواب به این سوال می توان گفت که بازاریابی گوشه ای امتیازات مثبت زیادی در بر دارد که یکی از اصلی ترین این مزایا بازار رقابتی کم می باشد و این موضوع بدین معناست که اگر شما در گوشه بازار فعالیت کنید، شرکت های کمتری با شما به رقابت می پردازند و به هر میزان که فضای رقابتی برایتان کم باشد به شکل بهتری قادر خواهید بود محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید.

یکی دیگر از مزیت های خوب نیچ مارکتینگ، سود بالای آن می باشد؛ همان طور که گفتیم در گوشه بازار رقابت بسیار محدود می باشد و به همین علت شرکت ها و افرادی که این استراتژی را به کار می برند می توانند که کالاهای خود را با قیمت بالاتری به عرضه برسانند و سود بالایی کسب نمایند.

همچنین نیچ مارکتینگ وقت هایی که می خواهید مشتریان را مطابق با نیاز و خواسته شان دسته بندی کنید کارامد است که شما می توانید براساس بازار هدف، اندازه سطح کیفی محصولات، نرخ محصول و … آن ها را تعیین کنید.

جلب رضایت مشتریان، قراهم آوردن پایگاه مشتریان وفادار، راه یابی به سمت بازارهای بزرگ و ارجحیت به رقبا از دیگر مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ می باشد.

نیچ مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی مفید است؟

همان طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم، بازاریابی گوشه ای بیشتر مناسب کسانی است که به تازگی می خواهند وارد بازار شوند و این توانایی را ندارند که در فضای رقابتی با رقبا قرار بگیرند؛ همچنین افرادی که بودجه کمی برای راه اندازی یک کسب و کار صرف می کنند نیز می توانند از بازاریابی گوشه ای استفاده کنند تا بتوانند به طور هوشمندانه تری به فعالیت فروش خود بپردازند.

جالب است بدانید که به علت مزایای خوب این بازاریابی صاحبان کسب و کارها و شرکت های بزرگ هم این راهبرد و استراتژی را برای رسیدن به موفقیت بیشتر انتخاب می کنند.

به چه طریق می توان گوشه بازار را برای ارائه خدمات پیدا کرد؟

شما برای آن که بتوانید کالاها و خدمات خود را به شکلی در اختیار افراد بگذارید که بهتر دیده شوید در اول راه باید شکافی که در بازار برای رفع خواسته یک دسته خاص از افراد وجود دارد و کمتر هم به چشم می آید را پیدا کنید؛ حالا زمانی که زمینه فعالیت و نیاز مشتریان را پیدا کردید قادر خواهید بود که راهبردهای بازاریابی هدفمند را به کار ببرید و پیغام خود را به گوش آنان برسانید.

پیش پا افتاده ترین شیوه برای این که شما متوجه شوید کسب و کارهای رقیب به چه دسته ای از افراد محصول ارائه می دهند، استفاده از گوگل می باشد که می توانید با یک سرچ ساده بفهمید رقبا روی چه چیزهایی متمرکز شده اند و شما می توانید از کلمات پیشنهادی گوگل برای برگزیدن بازار هدف استفاده نمایید.

سخن پایان

بسیاری از افراد نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای را مانند یک سوخت قدرتمند و با کیفیت می دانند که موتور کسب و کار با استفاده از این سوخت می تواند به بهترین شکل فعال و روشن شود؛ اگر شما هم برای راه اندازی کسب و کار خود می خواهید از گوشه بازار استفاده کنید، باید راهبردهای خاص و کاربردی را به کار ببرید تا بتوانید موفقیت خود را تضمین نمایید.

نیچ مارکتینگ به علت این که با بودجه های کم و محدود به شدت سازگار است و فضای رقابتی در آن هم کم می باشد یکی از بهترین تکنیک های مفید بازاریابی دیجیتالی محسوب می شود.

امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات کاملی را راجع به نیچ مارکتینگ یا گوشه بازار در اختیارتان قرار دهیم؛ اگر تمایل به استفاده از این روش بازاریابی برای کسب و کار خود دارید، کارشناسان قدس وب می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند و برای ارتباط با آن ها کافیست که از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x