هوش تجاری چیست

هوش تجاری چیست

یکی از پرکاربرد ترین و به روزترین مفاهیم کسب و کار در دنیایی که در آن زندگی می کنیم هوش تجاری است، این معقوله میتواند برای کسانی که اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند همچنان مفهومی عمیق و ناشناخته است؛ اما باید سعی کنیم اطلاعاتمان را در این زمینه افزایش دهیم.در این مقاله قصد داریم در مورد هوش تجاری اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با یکدیگر مفهوم این کلمه را بررسی کنیم

 هوش تجاری چه تاثیری در کسب و کار شما دارد

در حقیقت هوش تجاری فقط یک کلمه نیست و رازهای زیادی پشت پرده دارد، اگر شما صاحب کسب و کار هستید، هوش تجاری به شما کمک می کند بفهمید چه چیز هایی باعث موفقیت یا شکست شما می شود و چه عواملی باعث می شود بیشتر سود کنید یا بر عکس به سود کمتری برسید.

هوش تجاری یا به اختصار BI به شما کمک میکند داده های خود را تحلیل کنید، برای این فرآیند هوش تجاری به تمام مدیران که دارای کسب و کار هستند اطلاعات عملی می دهد. آنالیز داده ها به صورت های گوناگونی انجام می شود مانند چارت، نقشه، داشبورد، گراف و تمام ابزارهایی که توانایی به نمایش در آوردن اطلاعات و داده های خام را به صورت بصری داشته باشد.

برای این که بیشتر متوجه شوید برایتان یک مثال قابل درک مطرح می کنم،  تصور کنید دارای یک فروشگاه بزرگ اینترنتی هستید و محصولات زیادی برای فروش دارید و باید ذهنتان پر از اطلاعات، اعداد و ارقام باشد که قطعا قادر به این کار نخواهید بود؛ چون واقعا کار دشواری است، پس راحت ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از دیتابیس هوش تجاری بهره مند شوید، دیتابیس میتواند حاوی تمام اطلاعات شرکت و همه ی خرید و فروشهای انجام شده باشد.

کارشناسان هوش تجاری همه داده های حال و گذشته کسب و کار شما را تحلیل میکنند؛ اما قرار نیست به شما تکلیف بدهند چه کارهایی باید انجام دهید و فقط به شما نشان می دهد در گذشته و حال اوضاع سازمان شما چگونه بوده است و قرار است به چه نتیجه ای برسید.

فواید هوش تجاری برای کسب و کار شما:

  • تهیه سریع گزارشات: هر سازمان یا کسب و کاری بخش های خصوصی و مهم زیادی دارد که شامل اطلاعات است و این اطلاعات در بخش های گوناگونی پخش شده اند که باید با تلاش زیادی جمع آوری و مرتب کردن این اطلاعات انجام شود، سپس به فرمتی شود که بتوان آن را بررسی کرد؛ اما چرا راه دور برویم وقتی با ابزار های هوش تجاری در کمترین زمان می توانیم یک گزارش کامل داشته باشیم و این برای شما که مدیر یک کسب و کار هستید بسیار لازم است؛ چون باید بدانید دیتاهای شرکت شما در چه حالی هستند و می خواهند به شما چه بگویند.
  • کمک میکند تصمیمات سریع و هوشمندانه بگیرید: شاید برایتان جالب باشد بدانید برای تهیه یک گزارش معاصر در دنیای آی تی حدودا دو روز زمان لازم است، همه چیز به سرعت در حال تغییر است و در اصل مدیران شرکت ها باید اطلاعات به روز و آپدیتی در دسترس داشته باشند تا جایگاه خود را ثابت کنند و تصمیمات سریع تری بگیرند، هوش تجاری دقیقا به همین منظور اینجاست که اطلاعات به روز در اختیار مدیران بگذارد و سرعت عمل آنها افزایش دهد و بهره وری شرکت شان را زیاد کند؛ هوش تجاری می تواند راهکارهای نادرست را تشخیص دهد، مشخص کند شرکت اکنون در چه وضعیتی است، روزانه چه کارهایی باید انجام شود، اولویت های شرکت کدام است و باید چه امکانات جدیدی اضافه شود.
  • سرعت بخشیدن به بازگشت سرمایه: بدون شک خواسته همه کسب و کارها در رشد سریع برای بازگشت سرمایه خلاصه می شود که بدون بینش درست این امر میسر نیست و باعث می شود در دام روش های قدیمی بیفتید یا در مورد رفتار کاربران حدس و گمانه زنی کنید و همین امور آفت کسب و کار شما  و باعث شکستتان می شود.

همانطور که میدانید هر بخش از یک شرکت به صورت یک سیستم کار می کند و به یکدیگر وابسته هستند و باید به صورت کلی برای همه ی بخش ها یک استراتژی ارائه شود.هوش تجاری همه تلاش خود را میکند اطلاعاتی به شما بدهد که در همه بخش ها موجود است و شما بتوانید با توجه کلیتی که در اختیارتان می گذارد تصمیم گیری کنید و برنامه خود را عملی کنید.

  • کاهش هزینه های نیروی انسانی: جهان امروزما به سرعت در حال پیشرفت است و بیش از هر زمان دیگری دنیای کسب و کار به تجزیه اطلاعات و داده ها نیازمند است و از سوی دیگر خود این دادهها چند بعدی و پیچیده می شوند؛ چون کسب و کارها مدام در حال حرکت به سوی توسعه هستند و در راستای این حرکت پیاپی نیاز به نیروی انسانی و متخصص در زمینه تحلیل گری و تهیه گزارشات از هر زمان بیشتر می شود. اگر روشهای سنتی را برای کار خود برگزینید باید تعداد زیادی نیرو استخدام کنید، مدام گزارش بگیرید و یک نفر برای چک کردن گزارش حاضر باشد؛ اما یک متخصص هوش تجاری از پس تمام این مسئولیت ها بر می آید و در سریع ترین زمان همه ی گزارشات مورد نظر شما را پیدا می کند. این فوق العاده است که اینچنین در هزینه و زمان شما صرفه جویی می شود.

هوش تجاری در قدیم بر اساس ابزارهای قدیمی کار می کرد و اگر کسی پرسشی از یک گزارش برایش پیش می آمد باید پایان صف گزارشها به دنبال پاسخ می گشت و این پدیده خسته کننده ای بود که افراد از گرفتن تصمیمات لحظه ای و استفاده از داده های کنونی محروم بودند؛ اما متخصصان هوش تجاری جدید این موضوع را به چالش کشیدند و کارها  با سرعت زیادی پیشرفت کرد.

هوش تجاری مدرن طوری طراحی شده است که به سرعت فرد می تواند واکنش نشان دهد و دسترسی پذ یری ساده تری داشته باشد. فناوری اطلاعات بخش مهمی برای مدیریت دسترسی داده ها به حساب می آیدکه کاربران براساس نیاز خود می توانند داشبوردشان را شخصی سازی کنند و زمان ساخت گزارش ها را کوتاه کنند.

سخن پایانی:

هوش تجاری پدیده ی بی نظیری است که می تواند داده ها را به اطلاعات ارزشمندی تبدیل کند و راهنمای مناسبی برای تصمیم گیری سریع و بدون نقص باشد. این فرآیند شامل مورد استفاده قرار دادن ابزارهای هوش تجاری مناسب و به دنبال آن وظیفه جمع آوری، سازمان دهی، مصور و تفسیرداده ها را بر عهده دارد.

در این مقاله سعی کردیم کاربردی ترین اطلاعاتمان درباره هوش تجاری را در اختیارتان قرار دهیم؛ امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان راه گشا واقع شود؛ اگر در این زمینه به مشاوره نیاز دارید از طریق شماره تلفن های موجود در صفحه میتوانید با کارشناسان قدس وب در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x