پرسونا مشتری چیست

پرسونا مشتری چیست؟ مسیری برای درک عمیق مخاطب

پرسونای مشتری از اصلی ترین مباحث بازاریابی و فروش است که به صاحبان کسب و کارها این امکان را می دهد تا بتوانند مخاطبان خود را به بهترین شکل ممکن بشناسند و با جذب مشتری به رونق کسب و کار خود کمک زیادی کنند؛ پرسونای مشتری چیست؟ مسیری برای درک عمیق مخاطب موضوع مورد بررسی این مقاله می باشد اگر تمایل دارید که در این زمینه سطح دانسته های خود را بالا ببرید، حتما به مطالعه این محتوا روی آورید.

همان طور که در ابتدای مقاله هم به این موضوع اشاره کردیم، پرسونای مشتری یکی از مباحث بازاریابی و فروش است که در پیشرفت کسب و کارها نقش بسزایی دارد و اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای آن در نظر بگیریم باید بگوییم که پرسونای مشتری مانند یک الگو و شخصیت غیر واقعی است که به خرید از کسب و کار روی می آورد؛ در واقع مشتریان هدف یک سری مشخصه های مشترک دارند که این ویژگی های مشترک در این الگو و شخصیت خیالی جمع شده اند و این شخصیت را یک پرسونای مشتری می نامند.

مطابق با تعریفی که از پرسونای مشتری در اختیارتان قرار دادیم متوجه شدید که این مفهوم در اصل یک پروفایل از مشتریان هدف کسب و کار است که در آن شغل، اهداف جنسیت، میزان تحصیلات و … مشتری تعیین شده و همین امر بیانگر این می باشد که درک پرسونای خریدار موفقیت و رشد کسب و کار را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی از سازمان های توسعه یافته هستند که هزینه های گزافی را برای تبلیغات و بازاریابی خود خرج می کنند؛ اما هیچ وقت به نتیجه دلخواه نمی رسند؛ چرا که درک درستی از پرسونای مشتری خود ندارند و نمی توانند که فروش قابل توجهی را هم تجربه کنند، پس نتیجه می گیریم زمانی که پرسونای مشتری به درستی اجرا شود و شما هم از مخاطبان خود به شناخت عمیقی برسید می توانید هم به رونق کسب و کار خود کمک کنید هم این که تمام کارهای خود را در زمینه بازاریابی به بهترین شکل انجام دهید.

چرا مشخص ساختن پرسونای مشتری برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد؟

شاید تا به حال این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا تعیین پرسونای مشتری برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد؟ که ما جواب این سوال را در موارد زیر برایتان خلاصه می کنیم.

  1. آگاهی کامل از نیازها و خواسته های مشتریان: زمانی که شما پرسونای مشتری را شناسایی و مشخص می سازید قادر هستید به بهترین شکل متوجه شوید که مشتریان شما چه شخصیت هایی هستند، چه خصوصیاتی دارند و نیاز و خواسته هایشان چه می باشد و همین مسئله می تواند کسب و کار شما را از زیر و بم دست خوش تغییر کند.
  2. فهمیدن نحوه تصمیم گیری مخاطب برای خرید: شما باید بتوانید پی به نحوه تصمیم گیری مخاطب برای خرید ببرید و برای این کار لازم است که در ابتدا به طور کامل از آن ها شناخت کامل پیدا کنید؛ به عنوان مثال بیشتر مخاطبان تمایل دارند که قبل از خرید یک کالایی مانند دستبند ویدیوی آن را تماشا کنند تا بفهمند چگونه در دست به نظر می رسد و آیا ارزش خریدن را دارد یا نه؛ بنابراین شما باید از محصولات سایت خود ویدیو تهیه کنید تا تصمیم گیری را برای مشتری راحت تر سازید.
  3. انتخاب شیوه درست برای بازاریابی: بیشتر تجارت ها از این موضوع آگاه نیستند که بهترین شیوه و کانال به جهت بازاریابی محتوا و تبلیغات چه می باشد و اغلب آن ها تمایل دارند که به تولید محتواهایی مشغول شوند که بیشترین خروجی را برایشان داشته باشد؛ اگر پرسونای مشتری در این مواقع روی کار آید، این اجازه را به صاحبان کسب و کارها می دهد تا آگاه شوند مخاطبان شان بیشتر زمان خود را در کدام رسانه اجتماعی و کانال سپری می کنند.
  4. گسترش بهتر و بهبود کالا و خدمات: شناسایی و مشخص سازی صحیح پرسونای مشتری قادر است که بین کسب و کارها و مخاطبان هدف تعامل مطلوب تری به وجود آورد؛ اما این هدفی نیست که از مشخص نمودن پرسونای مشتری دنبال می کنیم؛ با تعیین پرسونای مشتری قادر هستیم که کالا و خدمات خودمان را بهینه تر کنیم و بکوشیم که آن ها را مطابق با نیاز مشتری به تولید برسانیم و برای این کار می توانیم بین مشتریان نظر سنجی راه بیندازیم.

به چه طریق یک پرسونای مشتری طراحی کنیم؟

حالا که دانستید پرسونای مشتری چیست و دلایل اهمیت آن برای کسب و کارها چه می باشد بد نیست که با نحوه تعیین یک پرسونای مشتری هم آشنا شوید.

  1. کسب اطلاعات درباره مخاطب هدف: در این مرحله شما باید سعی کنید که مخاطبان هدف خود را به بهترین شکل بشناسید و اطلاعات مربوط به آن ها را به طور کامل در بیاورید و بیشتر تمرکزتان را هم روی مشتریان کنونی بگذارید.
  2. آگاهی کامل درباره نیازها و نقاط درد مشتریان: شما به عنوان صاحب یک حرفه و شغل باید نیاز و نقاط درد مشتریان را به بهترین شکل شناسایی کنید و برای این احتیاجات راه حل های موثر را ارائه نمایید و ببینید که چه فاکتورهایی مانع اعلام رضایت مشتریان می شوند؛ در این گام شما باید رقبای خود را تحت نظر قرار دهید و ببینید که نقاط ضعفشان چیست و شما از آن ها درس بگیرید و این ضعف ها را در کسب و کار خود رفع کنید تا مخاطبان هم به این نتیجه برسند که شما در بین سایر رقبا انتخاب ایده آل تری هستید.
  3. جدی گرفتن تحقیقات کلمات کلیدی: تحقیق کلمات کلیدی یکی دیگر از کارهای مهمی است که به شما این امکان را می دهد که به طراحی پرسونای مشتری خود مشغول شوید؛ برای تحقیق کلمات کلیدی گوگل بهترین راه حل است که شما از طریق آن بفهمید مهم ترین نیاز مخاطبان چیست.
  4. نحوه حل مشکلات مشتریان: در این مرحله باید ببینید که چگونه می توانید مشکلات مشتریان را رفع کنید؛ شما باید خود را جای خریداران بگذارید و از دید آنان به مشکلات نگاه کنید و ببینید که چگونه می توانید به رفع آن ها بپردازید.
  5. جمع بندی: بعد از انجام مراحل فوق نوبت به جمع بندی می رسد که شما باید با استفاده از اطلاعات به دست آمده ویژگی های مشترک مخاطبان را بیرون بکشید و طبق آن ها به یک جمع بندی درست برسید.

سخن پایان

آیا تا به حال برای حرفه خود پرسونای مشتری ساخته اید؟ اگر این کار را انجام داده اید از چه تکنیک هایی کمک گرفته اید؟ در این مقاله تلاش کردیم شما را به طور واضح با پرسونای مشتری آشنا کنیم؛ اگر در این زمینه هنوز هم ابهامی برایتان وجود دارد، از طریق پل های ارتباطی زیر با کارشناسان قدس وب در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x