بیگ دیتا یا کلان داده

بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در روزگاری که ما در آن زندگی می کنیم نقش بسیار پر رنگی دارند و به کمک داده کاوی یا استخراج اطلاعات با الگوهای خاص شما قادر هستید که تصمیم های بهتری را اتخاذ کنید و از رقبایتان جلو بزنید؛ گاهی اوقات حجم و ظرفیت داده ها فراتر از حد نصاب می رود و شما با حجم وسیعی از اطلاعات روبرو می شوید که به آن ها بیگ دیتا می گویند و ما در این مقاله قصد داریم که به شما بیاموزیم بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اگر تمایل دارید در این زمینه به دانسته های خود بیفزایید، حتما محتوای زیر را مطالعه فرمایید.

بیگ دیتا یا کلان داده چیست؟

زمان هایی که شما با حجم زیادی از اطلاعات روبرو می شوید در واقع با بیگ دیتا یا کلان داده مواجه شده اید که این اطلاعات بسیار سریع و سخت هستند و انجام عملیات روی آن ها با شیوه های قدیمی تقریبا امکان پذیر نیست؛ حال از آن جایی که اطلاعات و داده ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند شما در هر جایی که بتوانید بررسی خوبی شکل دهید و داده های مهمی را به بیرون بکشید می توانید از کلان داده ها کمک بگیرید.

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که کلان داده ها چه کاربردهایی دارند؟ در ادامه ما چند نمونه از کاربردهای کلان داده یا بیگ دیتا را برایتان توضیح می دهیم.

  1. صنایع آموزشی: همان طور که اطلاع دارید، در زمینه آموزش اشخاص مختلف با رده سنی های گوناگون به سراغ آموزش و یادگیری درس و مهارت ها می روند که این آموزش ها در حوزه های مختلفی همچون دانشگاه ها، مدارس، مراکز علمی و … انجام می گیرد و با توجه به بالا بودن حجم اطلاعات در این مکان ها با سنجش و بررسی دقیق می توان راه آموزشی مطلوب و محتواهای بهتری را فراهم کرد.
  2. تولید محتوای ویدیویی: تمام محتواهایی که به صورت ویدیویی به تولید می رسند علی الخصوص فیلم و سریال ها از پرمتقاضی ترین محتواهای ویدیویی در سر تا سر جهان می باشند که شرکت های تولید کننده در تلاش هستند با به کارگیری بیگ دیتا سلیقه مخاطب را بشناسند و محتواهای کاربر پسند و جذاب تری را مطابق با نیاز مشتریان تولید و به بازار عرضه کنند.
  3. حوزه بهداشت و درمان: جالب است بدانید که کلان داده ها در زمینه پزشکی و درمان هم کاربرد دارند به این صورت که به وسیله داده کاوی یا استخراج اطلاعات با یک الگوی خاص و مورد بررسی قرار دادن داده ها می توان اطلاعات زیادی از بیماران با رده های سنی گوناگون را به دست آورد و برای مقابله با بیماری ها یا حتی پیشگیری از آن ها راه حل های کاربردی را ارائه کرد.
  4. سیستم پیشنهاد: بدون شک شما هم با پرسه زدن در سایت های اینترنت با محصولات و محتواهای پیشنهادی روبرو شده اید که این موارد فقط قسمتی از بیگ دیتاها می باشند.
  5. دیجیتال مارکتینگ: از دیگر کاربردهای مهم کلان داده ها در زمینه بازاریابی دیجیتالی است و در این حوزه به علت این که حجم بالایی از اطلاعات قابل سنجش موجود می باشد در صورت داده کاوی صحیح و بررسی و پردازش دقیق داده ها می توان کمپین های موفقی را پیاده سازی کرد.

حالا که دانستید بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردهایی دارد شاید این سوال برایتان پیش آید که چه شرکت ها و سازمان هایی از کلان داده استفاده می کنند؟ در جواب به این پرسش باید به شما بگوییم که چون استخراج داده ها با الگوهای خاص و آنالیز صحیح اطلاعات گردآوری شده فعالیتی پر هزینه و تخصصی محسوب می شود بیگ دیتاها بیشتر مناسب استفاده کسب و کارها و سازمان های بزرگ مانند بانک ها، آموزش و پرورش، شرکت های تبلیغاتی و … هستند.

بیگ دیتا یا کلان داده چه ویژگی هایی دارد؟

بیگ دیتاها یا کلان داده ها مشخصه های منحصر به فرد بیشماری دارند که برخی از آن ها شامل موارد زیر می شوند.

  1. سرعت: از زمانی که اینترنت ارتقاء یافت نشر اطلاعات با سرعت بالایی در کسب و کارها آغاز شد.
  2. تنوع: داده ها از بین همه حالات اطلاعاتی نظیر داده های تشکیل شده، عددی، بانک های اطلاعات قدیمی، اسناد متنی، ایمیل ها، فایل های صوتی و .. به دست می آیند.
  3. پیچیدگی: یکی دیگر از ویژگی های بیگ دیتاها که قبلا هم به آن اشاره ای داشتیم، پیچیدگی آن ها می باشد و چون که اطلاعات از منابع گوناگون به دست می آیند در نتیجه یکسان سازی و سازگار کردن آن ها با یکدیگر کار چندان آسانی نمی باشد و پیچیدگی هایی دارد.

بیگ دیتا یا کلان داده در دیجیتال مارکتینگ چه کاربردی دارد؟

بیگ دیتا در بازاریابی دیجیتالی کاربردهای وسیعی دارد که شما مطابق با آن ها قادر هستید رفتار مشتریان را مورد ارزیابی قرار دهید و کمپین های موفقی را اجرا نمایید که در حوزه دیجیتال مارکتینگ در موارد زیر می توانید از کلان داده یا بیگ دیتا استفاده کنید.

  1. آموزش: برای آموزش سر فصل ها و مباحث مربوط به بازاریابی دیجیتالی می توانید از کلان داده ها استفاده کنید که این آموزش ها مطابق با نیاز مخاطبان هم می توانند به صورت شخصی و هم به صورت سازمانی باشند.
  2. شناخت دقیق مخاطبان: به هر میزان که شما قادر باشید مخاطبان خود را بهتر بشناسید و همچنین پرسونای صحیحی را هم طراحی کنید می توانید که ضامن موفقیت خود شوید.
  3. مقرون به صرفه: شاید از نظر خیلی از افراد داده کاوی یا استخراج اطلاعات با الگو خاص کاری پر هزینه به شمار آید؛ اما زمانی که یکبار به انجام آن روی آورید در مواقع مختلف می توانید خروجی آن را به کار بگیرید و با برنامه ریزی صحیح هزینه ها را تا حد امکان کاهش دهید.
  4. نشر محتوای شخصی سازی شده و سفارشی: ارائه محتواهای سفارشی یکی از مهم ترین و اصلی ترین پارامترها در دنیای بازاریابی دیجیتالی امروزه است که بررسی صحیح بیگ دیتاها و به کارگیری شان شما را در این زمینه راهنمایی و کمک می کند.

سخن پایان

بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردهایی دارد؟ کلان داده یا بیگ دیتا به حجم بالایی از اطلاعات سریع و سخت گفته می شود که پردازش و عملیات بر روی آن ها تقریبا کاری غیر قابل انجام است و از این اطلاعات در حوزه های گوناگونی استفاده می شود؛ در این مقاله تمام تلاشمان را کردیم که اطلاعات جامع و مفیدی را درباره بیگ دیتا در اختیارتان قرار دهیم؛ اگر ابهامی در این زمینه برایتان وجود داشت یا به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید، می توانید از طریق پل های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x