گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مدیران سایت که به دنبال بالاتر رفتن رتبه سایت خود هستند سئوی سایت است. به همین سبب ابزار‌های متفاوتی برای آنالیز ساخته شد تا به وسیله آن‌ها بتوان به بهترین نحو یک سایت را آنالیز کرد و اشکالات موجود در وبسایت را برطرف نمود و یکی از این ابزار‌های تحلیل‌گر که وابسته به شرکت گوگل بوده و به عنوان بهترین ابزار آنالیزور شناخته می‌شود گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است که در ایران و بین کاربران دیگر به گوگل آنالیز و گوگل آنالیتیک مشهور است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا با تجزیه و تحلیل دقیق و عمیق سایتتان محدوده گسترده‌ای از رفتار بازدیدکنندگان سایت خود را مشاهده کنید و برای بهبود سئوی آن با توجه به آنالیزهای انجام شده اقدام کنید.

آشنایی با گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک ابزار بسیار کاربردی و مهم برای هر سایت است که شرکت گوگل برای دسترسی راحت‌تر شما به این ابزار به دو روش اپلیکیشن موبایل و وبسایت به صورت کاملا رایگان آن را در اختیار عموم قرار داده است. از آنجایی که این ابزار به صورت خیلی ساده نوشته شده و حتی آموزش رایگان پیش از استفاده نیز دارد موجب جذب افراد زیادی شده است. به این صورت که حتی کسانی که به زبان انگلیسی تسلط زیادی ندارند نیز به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

باید بگوییم باتوجه به تمامی مزایای این پلتفرم، بسیاری از افراد با این ابزار آشنایی نداشته و از آن استفاده نمی‌کنند. این ابزار با بررسی دقیق اطلاعاتی همچون رفتار کاربران، زمان ماندن هر کاربر در صفحه، نحوه ورود هر کاربر و… سایت را آنالیز کرده و وضعیت سایت را با دقت بسیار بالا به شما گزارش می‌کند. این گزارشات فقط قسمت بسیار کوچکی از کارهایی است که این ابزار می‌تواند برای بهبود وضعیت یک وبسایت انجام دهد و یکی از بزرگترین برتری‌های این ابزار نسبت به دیگر ابزارهای مشابه در این زمینه سازگاری آن با بقیه ابزارهای گوگل بوده است. باید بدانید این ابزار با دیگر ابزارهای گوگل مثل یوتیوب، تگ منیجر و گوگل ادز ترکیب شده و با توجه به بازدیدهای موجود در سایت و ترافیک آن‌ها سایت شما را آنالیز می‌کند.

موارد استفاده از گوگل آنالیتیکس

استفاده از این آنالیزور برای یک وبسایت موجب دسترسی داشتن به اطلاعاتی همچون ویژگی بازدیدکنندگان یک سایت، نحوه ورود کاربران به صفحه سایت، نحوه بهینه‌سازی صفحه‌های وبسایت، تعداد بازدیدکنندگان سایت، مدت زمانی که هر کاربر در وبسایت ماندگار است، نحوه بالاتر بردن بازدیدکنندگان و سئوی سایت و… می‌شود. این اطلاعات در حین سادگی به شما کمک می‌کند تا با تحلیل و بررسی آن‌ها به بهینه‌سازی وبسایت خود و بالاتر رفتن رضایت کاربران کمک کنید. این آنالیزور به دلیل قابلیت نصب شدن بر روی گوشی‌های هوشمند اندروید وios محبوب بوده و ابزاری کاربردی به حساب می‌آید.

نیازمندی مدیران سایت و وبلاگ به آنالیتیکس

با توجه به مواردی که پیش‌تر توضیح داده شد و توسط این آنالیزور در یک وبسایت مورد بررسی قرار می‌گیرد هر مدیر سایت نیازمند استفاده از این ابزار است به دلیل اینکه این ابزار کمک بسیار زیادی در زمینه سئوی وبسایت شما انجام داده و کمک می‌کند با توجه به رفتار کاربران در وبسایت یک الگوریتم به دست آورده و طبق آن نقاط ضعف و قوت سایت خود را بررسی کرده و در صدد رفع ایرادات آن قدم بردارید. این ابزار دارای نسخه رایگان و پولی است که فرق زیادی با یکدیگر نداشته و به راحتی می‌توانید توسط نسخه رایگان آن به نتیجه دلخواه برای سایت خود برسید.

گوگل انالیتیکس
گوگل انالیتیکس

طریقه نصب ابزار آنالیتیکس

روش نصب این ابزار بسیار راحت بوده و شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این ابزار را نصب کنید ضمنا نصب این ابزار نیازمند دقت است که نتظیمات آن به درستی انجام شده و مشکلی ایجاد نکند. طریقه نصب و راه‌اندازی این آنالیزور در گوگل وجود داشته و می‌توانید به راحتی آن را برای وبسایت خود فعال کنید.

کلمات تخصصی مورد نیاز برای آنالیتیکس

شما برای استفاده از این برنامه نیازمندید که کلمات تخصصی موجود در این ابزار را به خاطر سپرده و سپس از ابزار با توجه به نیاز خود استفاده کنید به همین سبب ما در این قسمت می‌خواهیم کلمات تخصصی که ممکن است در استفاده از این آنالیزور توجه شما را به خود جلب کند را به شما آموزش دهیم.

Dimensions یا ابعاد

این کلمه به معنای آنالیز برخی خصوصیات مثل نوع مرورگری که یک کاربر توسط آن وارد یک وبسایت می‌شود. این قسمت اطلاعاتی همچون صفحاتی که مورد بازدید توسط یک کاربر قرار گرفته، مدت زمانی که یک کاربر در یک صفحه می‌ماند وصفحه‌ای که از آن خارج می‌شود را در اختیار شما قرار می‌دهد.

متریک Metrics

به خصوصیت‌های درون یک دایمنشن که به صورت مجموعه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند گفته می‌شود که به وسیله آن می‌توان میانگین یک خصوصیت درونی را محاسبه کرد.

دوره Sessions

دوره در اصل مدت زمانی است که هر کاربر با سایت شما توسط گوشی هوشمند و یا بقیه رسانه‌ها در ارتباط است تمامی این دوره‌ها بعد از 30 دقیقه از نداشتن تعامل توسط کاربر نسبت به سایت بسته شده و بعد از بازگشت مجدد یک دوره جدید باز شده و دوره جدید محاسبه می‌شود.

کاربرUser

به تعداد کاربرانی که برای هر مدت زمانی در سایت شما حضور دارند کاربر گفته می‌شود حتی در صورتی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن در وبسایت مانده باشند جزو تعداد کاربران محسوب می‌شوند.

بازدیدکننده‌ها visitors

به هر بازدیدکننده که به سایت سر می‌زند حتی برای کوتاه‌ترین مدت، بازدیدکننده می‌گویند. بازدیدکنندگان به دو دسته بازدیدکنندگان تکراری و بازدیدکنندگان جدید تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری همان کاربرانی هستند که در گذشته حداقل یک بار به وبسایت شما سر زده‌اند.

بازدیدکننده‌ها
بازدیدکننده‌ها

بازدید صفحه Pageviews

بازدیدهای صفحه نشان‌دهنده دفعه‌هایی است که یک صفحه توسط کاربر مشاهده شده است این بازدید برای کاربرانی که به صورت تکراری در سایت حضور دارند نیز محاسبه شده و گزارش داده می‌شود.

دوره‌ها و صفحه‌ها Pages/Sessions

به میانگین تعداد صفحه‌هایی که در یک دوره وجود دارد که تمامی بازدید‌ها از جمله بازدیدهای تکراری در این بخش محاسبه می‌شود.

میانگین زمان یک دوره Avg. Session Duration

در این قسمت میانگین زمانی که دوره استفاده هر کاربر زمان می‌برد نشان داده شده و شما با دسترسی به این اطلاعات می‌توانید به بهینه‌سازی سایت خود کمک کنید.

نرخ پرش Bounce Rate

نرخ پرش در اصل نشان‌دهنده افرادی است که از سایت شما بدون داشتن تعامل خارج می‌شوند که هر چقدر این میزان کمتر باشد نشان‌دهنده عملکرد منفی وبسایت شما در حفظ کاربر است.

نرخ پرش (Bounce Rate)
نرخ پرش (Bounce Rate)

دوره‌های جدید New Sessions

این دوره‌ها به صورت حدودی از تعداد بازدیدهای وبسایت محاسبه می‌شود که دلیل این حدودی بودن رقم تخمین ورود کاربران قدیمی با آی پی متفرقه به وبسایت شما است.

اهداف آنالیزورGoals

شما در این قسمت  نیازمند انتخاب قسمت‌هایی هستید که اهمیت آن برای بالاتر بردن بازدید سایت شما بیشتر است لذا این آنالیز توسط آنالیتیکس به صورت کاملا تخصصی بوده و فرآیند مشخصی که توسط کاربران تکرار می‌شود را مورد بررسی قرار داده و به صورت کامل به شما انتقال می‌دهد.

اهداف آنالیزور (Goals)
اهداف آنالیزور (Goals)

تبدیل‌ها Conversions

این قسمت نشان‌دهنده زمانی است که کاربران طبق اهداف شما پیش رفته و آن را انجام می‌دهد برای مثال اگز شما دارای یک فروشگاه اینترنتی باشید هدف شما خرید یک کاربر از محصولات شما است و هنگامی که یک کاربردر سایت این حرید را انجام می‌دهد در اصل به اهداف شما جامه‌ی عمل پوشانده است.

کمپین‌ها Campaigns

این قسمت از آنالیزور این امکان را به شما می‌دهد که برخی پارامترهای شخصی مورد نظر خود را اضافه کرده تا درباره کاربران وبسایت خود اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری به دست آورید.

جذب Acquisition

در این قسمت منظور از جذب نحوه ورود یک کاربر به وبسایت شما است که می‌تواند توسط یک مرورگر و یا یک تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی باشد.

رفتار Behavior

در این قسمت تمامی رفتار کاربران در مقابل محتوای وبسایت شما نشان داده شده و شما با توجه به این اطلاعات می‌توانید وبسایت خود را بهینه کنید.

رفتار (Behavior)
رفتار (Behavior)

منوی اصلی

منوی اصلی این آنالیزور در سمت چپ قرار داشته و شما می‌توانید مواردی که در قسمت بالا گفته شد را مشاهده کنید حالا می‌خواهیم منوی اصلی را برای شما به صورت کامل توضیح دهیم.

خانه Home

این صفحه به شما اطلاعات کاملی از برنامه‌ها و سایت‌های موجود در تلفن همراه به شما نشان می‌دهد.

شخصی سازی Customization

شما می‌توانید در قسمت شخصی سازی متریک‌ها و دایمنشن‌های مورد نیاز خود را ایجاد کرده و به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

گزارش Reports

گزارشات و اطلاعاتی که در یک سایت وجود داشته را در اختیار شما می‌گذارد و شما می‌توانید به تمامی اطلاعات موجود دسترسی داشته باشید.

مدیریت Admin

شما با دسترسی به این قسمت توانایی برخی تنظیمات مثل دادن دسترسی به دیگر همکاران را دارید.

کشف Discover

گوگل برای راحتی شما عزیزان در این قسمت برخی لینک‌ها را برای دسترسی به منابعی مثل مقاله‌ها، اپلیکیشن‌ها و ابزارها گذاشته است تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

اختصاص و گزارش تحلیلی

اختصاص در اینجا به معنی تبدیل‌هایی است که درهر کانال ورودی برای وبسایت شما وجود دارد. یکی دیگر از بخش‌های مهم و اساسی که در عوامل سایت شما اهمیت بسیاری داشته و شما با توجه به آن‌ها می‌توانید وبسایت خود را تحلیل کرده و با استفاده از آن رفتار کاربران را در نظر بگیرید و بهترین نحوه کارکرد را داشته باشید صفحه اصلی و گزارش تحلیلی سایت است که میخواهیم درباره آن به شما اطلاعات بیشتری بدهیم.

تنظیم زمان

در این قسمت به خاطر راحتی شما تقویم در سمت راست قرار گرفته و شما می‌توانید با تحلیل بازه زمانی مورد نظر خود گزارشات مربوطه را مورد بررسی قرار دهید قابل ذکر است که در این قسمت تمامی گزارشات به جز گزارشات لحظه‌ای وجود دارد که شما با کلیک برروی تاریخ مورد نظر به گزارشات دسترسی پیدا کرده و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. یکی از امکانات بسیار محبوب در این آنالیزور امکان مقایسه دو بازه زمانی با یکدیگر وجود داشته که توسط آن می‌توانید با مقایسه دو بازه زمانی پیشرفت و یا پسرفت‌های موجود را بررسی کنید.

اصطلاحات مهم گوگل آنالیتیکس
اصطلاحات مهم گوگل آنالیتیکس

خانه

پس از ورود به حساب کاربری خود در آنالیتیکس به صفحه اصلی هدایت شده سپس به شما لیستی از آمار کلی سایت شامل نرخ پرش، نرخ تبدیل برای هدف‌ها، تعداد دوره‌ها و میانگین زمان دوره‌ها به نمایش گذاشته می‌شود که شما پس از اسکرول به پایین صفحه آمار کلی از اطلاعات کاربران موجود در سایت را مشاهده می‌کنید که این اطلاعات شامل دستگاهی که توسط آن به وبسایت شما وارد شده‌اند و ساعاتی که وبسایت در اوج ترافیک خود قرار دارد و برخی اطلاعات دیگر به نمایش گذاشته می‌شود و این اطلاعات در صفحه به صورت نمودار و گراف نمایش داده شده و به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند. در این قسمت شما می‌توانید یک لیست از تمامی سایت‌های متصل به حساب خود مشاهده کنید همچنین می‌توانید دامنه و یا برنامه‌های مورد نیاز خود را که نیازمند دسترسی سریع‌تر به آنان را دارید ستاره‌دار کنید. شما می‌توانید با انتخاب وبسایت مورد نظر وارد صفحه آنالیتیکس شده و یه صورت کاملا خودکار به صفحه گزارش هدایت شده و آنالیز را آغاز کنید.

سفارشی‌سازی

صفحه اصلی گزارشات که به داشبورد نیز معروف است قابلیت شخصی‌سازی داشته و هر فرد به صورت جداگانه می‌تواند آن را طبق سلیقه خود ویرایش کرده و توسط ویجت‌های موجود اطلاعات مورد نیاز را به نمایش بگذارد. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به جستجوهای دستی بر روی آنالیتیکس دسترسی کامل بر تمامی اطلاعات مورد نیاز داشته باشید. برای افزودن معیار‌های جدید فقط کافیست بر روی دکمه +Add Segment کلیک کرده و معیارهای مورد نیاز خود را اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید توسط دکمه +Add Widget بخش‌های مورد نیاز خود را اضافه کرده و از آن استفاده کنید. برای افزودن گزارشات به صفحه داشبورد تنها با کلیک بر دکمه Add to Dashboard کلیک کرده و با افزودن لینک مربوطه گزارش خود را در صفحه اضافه کنید همچنین شما می‌توانید داشبوردهای آماده موجود در گوگل را از طریق Google Analytics Solutions Gallery دانلود کرده و سپس در آنالیتیکس قرار دهید.

گزارش آنالیتیکس

این قسمت دارای گزارش‌هایی است که شامل اطلاعات دقیق از کاربران، تبدیل، رفتار کاربران در صفحه و جستجوهای آنان است این صفحه به شکل کشویی بوده و شما با کلیک بر روی هر بخش می‌توانید بر روی لینک مورد نظر دسترسی داشته و آن را مشاهده کنید این قسمت به شما کمک می‌کند تا به قسمت‌های بسیار مهم آنالیتیکس هدایت شده و هرکدام را به صورت جداگانه بررسی کنید.

گزارش آنالیتیکس
گزارش آنالیتیکس

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه درباره گوگل آنالیتیکس سخن گفتیم و اطلاعات مفیدی در این باره  در اختیار شما قرار دادیم و اینک امیدواریم مطالب این صفحه مورد قبول شما بوده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شجاعی
نوامبر 9, 2023 11:38 ب.ظ

این ابزار رایگانه؟

مهدیه
نوامبر 9, 2023 11:39 ب.ظ

تو قسمت گزارش آنالیتیکس اطلاعات کاربرا رو میشه دید؟

ایمان
نوامبر 9, 2023 11:40 ب.ظ

داشبورد رو میشه سفارشی‌سازی کرد؟

سایه
نوامبر 9, 2023 11:42 ب.ظ

تنظیم زمان رو از کدوم قسمت باید انجام داد؟

رحیمی
نوامبر 9, 2023 11:42 ب.ظ

خیلی توضیحات خوبی بود دست شما درد نکنه

آرزو
نوامبر 22, 2023 10:47 ب.ظ

خیلی اطلاعات جالبی بود

کرمعلی
نوامبر 27, 2023 1:06 ب.ظ

خیلی توضیحاتتون عالی بود

مانی
نوامبر 27, 2023 1:07 ب.ظ

گزارش آنالیتیکس به چه صورته؟

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x