بازاریابی چریکی چیست

بازاریابی چریکی چیست؟ یک روش خلاقانه و به صرفه تبلیغات!

بازاریابی چریکی، بازاریابی پارتیزان یا گوریلا مارکتینگ نوعی از بازاریابی می باشد که با صرف کمترین هزینه می توان بیشترین نتیجه و خروجی را از آن دریافت کرد؛ این نوع بازاریابی نشات گرفته از جنگ های نامنظم و غیر قابل پیشی بینی است که ترفندهای ویژه ای دارد و اثرگذاری آن در برابر هزینه بسیار کم بالا می باشد.

بازاریابی چریکی چیست؟ یک روش خلاقانه و به صرفه تبلیغات مبحث مورد بررسی مقاله زیر می باشد؛ اگر تمایل دارید که در این زمینه سطح دانسته های خود را بالا ببرید، حتما به مطالعه محتوای زیر بپردازید.

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ یک روش خلاقانه و به صرفه تبلیغات است که در آن تلاش می شود با صرف کمترین هزینه بیشترین بازدهی و خروجی به دست آید؛ همان طور که در مقدمه هم به این موضوع اشاره کردیم، بنیان کار بازاریابی چریکی به صورت غافل گیر کننده و غیر قابل پیش بینی می باشد که ابداع آن توسط شخصی به نام جی کانرد لویسون صورت گرفت.

امروزه بازاریابی پارتیزان یا چریکی از اهمیت بسزایی برخوردار است که ما چند نمونه از دلایل اهمیت این نوع بازاریابی را در ادامه مطلب برایتان بیان خواهیم کرد.

  1. مقرون به صرفه: همان طور که گفتیم، گوریلا مارکتینگ تلاش می کند که با کمترین هزینه به بیشترین نتیجه و بازخورد برسد که این موضوع برای بیشتر کسب و کارها بسیار مهم است؛ چرا که بیشتر صاحبان مشاغل تمایل دارند که با صرف حداقل هزینه بیشترین خروجی را به دست آورند و به موفقیت برسند.
  2. خلاقیت و ایده پردازی: این نوع بازاریابی در ترغیب خلاقیت و ایده پردازی نقش بسزایی ایفا می کند به این صورت که تمام کسب و کارها را به چالش می کشد تا با ارائه ایده های منحصر به فرد و نا متعارف به جلب توجه مخاطبان به بهترین شکل بپردازند.
  3. اثرگذاری قوی و ماندگار: کمپین های بازاریابی گوریلا مارکتینگ یا چریکی به بهترین شکل اجرا می شوند؛ به همین علت تاثیرشان ماندگار و با دوام است به این صورت که ماهیت غافلگیر کننده آن ها تا مدت ها در ذهن مشتری باقی می ماند و از طریق آن ها دهان به دهان می چرخد.
  4. رسیدن به مخاطبان هدف: بازاریابی چریکی این امکان را برای کسب و کارها به وجود می آورد که جمعیت شناسی را مورد هدف قرار بگیرند و مطمئن شوند که پیغام تبلیغاتی آن ها به دست کاربران می رسد.
  5. سازگاری: یکی از ویژگی های خوبی که بازاریابی چریکی دارد این است که این نوع مارکتینگ به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد با تنظیمات سیستم های سازمان های گوناگون سازگار می شود به صورتی که هم برای استغاده آفلاین و هم برای به کارگیری در محیط های آنلاین مورد استفاده قرار داده می شود.
  6. تفاوت در برند: همان طور که می دانید، این روزها رقابت در بازاریابی شدت زیادی گرفته است، پس به کارگیری گوریلا مارکتینگ این امکان را به شما می دهد که ارزش برند خود را متمایز از سایر رقبا بروز دهید.
  7. افزایش رابطه با مشتری: کمپین های تبلیغاتی گوریلا مارکتینگ در راغب سازی مشارکت مشتری نقش بسزایی دارند و سیعی می کنند که بین مشتریان و برند ارتباط قوی تری را شکل دهند.

انواع بازاریابی چریکی چیست؟

حالا که دانستید بازاریابی چریکی چیست و با دلایل اهمیت آن هم برای کسب و کارها آشنا شدید وقت آن رسیده که با انواع این نوع از بازاریابی نیز آشنایی پیدا نمایید.

  1. بازاریابی چریکی خارجی: در این نوع از گوریلا مارکتینگ که بخش عمده ای از تبلیغات هم مربوط به آن است سعی می شود که از ابزارهای تبلیغاتی مانند بیلبوردها بیشتر در فضاهای خارجی مانند خیابان ها و پیاده رو ها استفاده شود.
  2. بازاریابی چریکی داخلی: وجه تمایز بین گوریلا مارکتینگ داخلی با نوع خارجی این است که بازاریابی پارتیزان داخلی همان طور که از نامش مشخص است در داخل مکان های مختلف پیاده سازی می شود.
  3. بازاریابی چریکی در کمین رویداد: بسیاری از کسب و کارهایی که در پی پیشامدهای متمایزی همچون همایش ها، نمایشگاه ها و … می باشند تا بتوانند از این طریق محصولات و خدمات خود را در اختیار مشتری قرار دهند.
  4. بازاریابی چریکی تجربی: تجربه و تعامل مضمون این نوع از بازاریابی پارتیزان است که بین صاحبان کسب و کارها و مخاطبان وجود دارد و شما بعد از یک مدت مطابق با نیاز مخاطبان متوجه چهارچوب تبلیغاتی خود خواهید شد و قادر خواهید بود که با برنامه در مسیر هدف پا بگذارید.

بازاریابی چریکی مناسب چه کسب و کارهایی می باشد؟

گوریلا مارکتینگ می تواند طیف گسترده ای از مشاغل را پوشش دهد علی الخصوص آن هایی که هزینه کافی برای بازاریابی و تبلیغات را ندارند و می خواهند که در کوتاه ترین زمان مخاطبان زیادی را به دست آورند که مهم ترین این مشاغل عبارت اند از:

  1. مشاغل کوچک و محلی: بازاریابی پارتیزان به مشاغل کوچک با بودجه محدود این امکان را می دهد که بدون داشتن کمپین های تبلیغاتی پر هزینه به طیف گسترده از مشتریان دسترسی پیدا کنند.
  2. استارت آپ ها: شغل های جدید با محدودیت بودجه بیشتر دست و پنجه نرم می کنند که بازاریابی گوریلا با استفاده از ترفندهای مقرون به صرفه و غافلگیر کننده ای که دارد به این مشاغل این امکان را می دهد که به جذب مشتریان به بهترین شکل بپردازند.
  3. شرکت های خاص: شرکت هایی که به تولید محصولات خاص می پردازند می توانند از گوریلا مارکتینگ به طیف وسیعی از مخاطبان هدف دسترسی داشته باشند.
  4. شرکت های غیر انتفاعی: همان طور که مطلع هستید، شرکت های غیر انتفاعی با بودجه بسیار کم به فعالیت مشغول هستند که اگر آن ها بتوانند بازاریابی چریکی را به شکل درستی به کار ببرند و آگاهی خود را هم افزایش دهند، هم مخاطبان زیادی کسب می کنند و هم این که به سود بالایی می رسند.

سخن پایانی

بازاریابی چریکی یکی از موثرترین و در عین حال پر بازده ترین بازاریابی ها به شمار می آید که اگر توسط کسب و کارها درست به کار گرفته شود، نتایج مثبت و دلخواهی را در پی دارد؛ امیدواریم که با مطالعه این محتوا با اطلاعات جامع و کاربردی رسیده باشید؛ به این نکته توجه کنید که بازاریابی پارتیزان همانطور که اثرگذاری قوی ای دارد و با بودجه محدود هم سازگار می باشد به همان اندازه هم می تواند بالعکس عمل کند، پس در استفاده از آن هوشمندانه عمل کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x