مدیریت زمان در کسب و کار

مدیریت زمان در کسب و کار؛ ساعت کسب و کارت را کوک کن!

مدیریت زمان در کسب و کار؛ ساعت کسب و کارت را کوک کن! این جمله چه معنایی می دهد؟ اصلا مدیریت زمان یعنی چه؟ چرا مدیریت زمان در کسب و کار مهم است؟ در این مقاله قصد داریم که به تمام این سوالات پاسخ دهیم؛ اگر تمایل دارید که در این زمینه بیشتر بدانید، حتما محتوای زیر را تا آخر با دقت مطالعه کنید.

مدیریت زمان چیست؟

همه ما می دانیم مدیریت زمان به معنای این است که وقت خود را تقسیم بندی کنیم و هر جزئی از آن را به انجام یک کار بپردازیم؛ حالا اگر نتوانیم که زمانمان را به خوبی کنترل و مدیریت کنیم چه اتفاقی می افتد؟  اگر نتوانیم مدیریت زمان را در دست بگیریم، تمام کارهایمان به تعویق می افتند، هیچ کاری به موقع انجام نمی شود و از همه مهمتر استرس و اضطراب نیز باعث می شود که دچار سردرگمی و کلافگی شویم.

حالا چرا مدیریت زمان در کسب و کار حائز اهمیت است؟ از زمان های قدیم گفته اند که وقت طلاست! همان طور که می دانید زمان را نمی توان به عقب بازگرداند، پس باید از آن در لحظه استفاده کرد و نهایت لذت را برد.

اگر در کسب و کار خود بتوانید زمان را به بهترین شکل مدیریت کنید، هم می توانید از ساعات کاری خود استفاده های بیشتری ببرید و هم این که کارهایتان را در کوتاه ترین زمان و به سرعت به سرانجام برسانید و در مسیر رشد و پیشرفت کسب و کارتان قدم بگذارید.

دلایل متعددی وجود دارند که اهمیت مدیریت زمان را نشان می دهند و در موارد زیر می توان این علت ها را خلاصه کرد.

  1. عملکرد مطلوب: با مدیریت زمان و برنامه ریزی آن هم به صورت روزانه می توانید که تمرکز خود را بیشتر برای پروژه های مهمتر بگذارید، دیدتان را نسبت به کارهایی که انجام می دهید تغییر دهید و در آخر هم متوجه شوید انجام هر کاری چقدر از شما وقت می گیرد.
  2. تحویل به موقع کار: مدیریت صحیح زمان این امکان را به شما می دهد که بتوانید کارهای خود را به موقع تمام کنید و در این زمینه هیچ استرس و اضطرابی را برای به اتمام نرساندن پروژه تحمل نکنید.
  3. ایجاد فرصت های شغلی: اگر بتوانید کنترل زمان را به دست بگیرید و کارهای خود را با کیفیت بیشتر در سریع ترین زمان تحویل بدهید، افراد بیشتری به شما اعتماد می کنند و به این طریق فرصت های شغلی زیاد برایتان به وجود می آید.
  4. بالا رفتن اعتماد به نفس: مسلما برای شما هم این اتفاق افتاده است که زمانی که کارهای خود را در کوتاه ترین زمان به انجام می رسانید احساس بهتری دارید و به خود مغرور می شوید؛ اگر از عهده مدیریت زمان در کسب و کار هم به این طریق برآیید، اعتماد به نفستان افزایش پیدا می کند و انگیزه زیادی برای کار به دست می آورید.
  5. افزایش سطح کیفی کار: هنگامی که مدیریت زمان را پیش می گیرید و در این کار حرفه ای می شوید سطح کیفی کارتان نیز افزایش پیدا می کند.

بهترین روش های مدیریت زمان در کسب و کار چیست؟

حالا که از دلایل اهمیت مدیریت زمان در کسب و کار مطلع شدید و دانستید که مدیریت زمان تا چه اندازه می تواند کسب و کارتان را تحت تاثیر قرار دهد در ادامه مطلب نکاتی را برایتان بیان خواهیم کرد که بهترین روش های مدیریت زمان در کسب و کار  هستند و شما با به کارگیری و رعایت آن ها می توانید وقت خود را به بهترین شکل کنترل کنید.

  1. نوشتن برنامه ریزی ها: شما باید برای نظم بخشیدن به کارها و اتمام پروژه ها در زمان مقرر برنامه ریزی هایتان را به صورت روزانه مکتوب کنید و مشخص سازید که در هر ساعت می خواهید چه کاری را انجام دهید.
  2. حواستان را جمع کنید: همان طور که مطلع هستید، حواسپرتی یکی از عوامل مهم در هدر رفتن وقت می باشد، پس تلاش کنید که حواستان پرت نشود و از کارها و هدر رفتن زمان غافل بمانید.
  3. تمرکز بر روی یک کار: بیشتر افراد بر این باور هستند که انسان های موفق کسانی می باشند که همزمان چندین کار را با هم انجام می دهند؛ اما برخلاف این عقیده باید به شما بگوییم هنگامی که چند کار در یک زمان انجام شوند هیچ کدام به سرانجام نمی رسند و نیمه کاره باقی می مانند، پس تا حدامکان بکوشید که تمرکز خود را بر روی انجام یک کار بگذارید تا هم کیفیت کار بالا رود و هم این که پروژه ها را بتوانید در زمان مقرر تحویل دهید.

از قانون گوجه فرنگی چه می دانید؟

شاید تا به الان قانون گوجه فرنگی به گوشتان نخورده باشد و برایتان عجیب به نظر برسد؛ فردی که این قانون را ابداع کرده اسم آن را از تایمر گوجه فرنگی شبیه آشپزخانه است برداشته و این قانون به این معنا است که شما باید ساعت خود را 25 دقیقه به 25 دقیقه تنظیم کنید و هر 25 دقیقه را به انجام یک کار اختصاص دهید و پایان هر 25 دقیقه هم 5 دقیقه استراحت داشته باشید؛ با استفاده از این قانون می آموزیم که وقتی کاری را آغاز می کنیم تنها تمرکزمان روی همان باشد و به چیز دیگری فکر نکنیم.

آشنایی با نرم افزارهای مدیریت زمان

برای مدیریت زمان نرم افزارهایی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید کار را به سرعت پیش ببرید و این برنامه ها عبارت اند از:

  • برنامه Dropbox: به وسیله این نرم افزار شما می توانید فایل های مهم و بزرگتان را از روی سیستم خود به سایر دستگاه ها انتقال دهید که هم رایگان می باشد و هم این که در جلوگیری از هدر رفتن زمانتان نقش بسزایی دارد و شما می توانید در هر جایی که هستید به فایل ها و اسنادتان از طریق این برنامه دسترسی داشته باشید.
  • برنامه Trello: با برنامه ترلو می توانید که به نحواحسن پروژه هایتان را کنترل کنید؛ در این برنامه قادر خواهید بود برای هر کار یک کارت در نظر بگیرید و آن را گام به گام مدیریت نمایید.
  • برنامه Evernote: نرم افزار مدیریت اورنوت برنامه ای رایگان است که این امکان را به شما می دهد تا ایده های خود را در قالب صوت، تصویر و متن ذخیره کنید یا مصاحبه ها و جلسه های کاری تان را ثبت و ضبط نمایید.

سخن پایانی

“ای کاش میشد زمان را به عقب بازگرداند” این حسرت بسیاری از افراد است که از وقت خود به خوبی استفاده نکرده اند و از کارشان به شدت پشیمان هستند؛ برای این که بتوانید از وقت خود نهایت استفاده را ببرید هنوز هم دیر نیست از همین الان شروع کنید به برنامه ریزی و مدیریت زمان و کارهای خود را با برنامه پیش ببرید.

امیدواریم که مطالعه این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد؛ اگر در این زمینه به مشاوره نیاز داشتید، کارشناسان قدس وب آماده خدمت رسانی به شما هستند و از طریق شماره تلفن های زیر می توانید با آن ها در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x