چگونه مشتریان خود را وفادار کنیم؟

چگونه مشتریان خود را وفادار کنیم؟

مشتری وفادار به کسی میگویند که قسمت بزرگی از نیازش را از یک کسب و کارمعلوم  تامین می کند و محصول مورد نظرش را به محصول رقبا ترجیح می دهد و یک تعهد قوی ایجاد می شود. نمی توان کسی که مدام از یک فروشگاه خرید می کند را مشتری وفادار نامید؛ چون وفاداری بیشتر به معنی اصل رابطه بیزینس و مشتریان است یا به نوعی مشتری قلب و پولش را با بیزینس شما به اشتراک می گذارد.در این مقاله قصد داریم درمورد مشتریان وفاداربا شما بیشتر صحبت کنیم و اطلاعات جامعی  در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم، با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

مشتری وفادار کیست:

بهتر است برای شروع این مبحث ابتدا بدانیم اصل وفاداری چیست و در رفتار فرد چگونه ایجاد می شود.

مفهوم وفاداری در هر رابطه ای کاملا متفاوت است، در روابط کاری یا شخصی اصولا وفاداری  بر مبنای یک تعهد به وجود می آید و تا زمانی که هر گونه قراردادی بین دونفر باشد تا وقتی که قرار داد فسخ نشده باشد این تعهد پا برجاست؛ اما وفاداری مشتری فرق می کند.

وفاداری در مشتریان زمانی حاصل می شود که بین بیزینس و مشتری احساس رضایت به وجود آید؛ اگراحساسی که گفته شد تامین نشود یا خدشه دار شود، بی شک مشتریان وفادار خود را از دست می دهید؛ اما اگر قوانینی که در ادامه به آن اشاره میکنیم را سر لوحه کارتان قرار دهید زمینه ساز یک رابطه خوب با مشتری خواهد شد، دراصل این عوامل باعث استحکام وفاداری مشتریان شما می شود.

  • ایجاد اعتماد: بین خود و مشتریانتان یک اعتماد پا برجا ایجاد کنید.
  • ایجاد علاقه: هنگامی که علاقه بین مشتری و کسب و کار شما ایجاد شود شما یک مشتری با وفا خواهید داشت.
  • اهمیت قائل شوید: ابتدا برای مشتریتان و سپس برای ایجاد رضایت در او اهمیت قائل شوید.
  • ارتباط فعال ایجاد کنید: با مشتریان وفادار و راضی خود به صورت مستمر و فعال ارتباط بگیرید.

البته نباید فراموش کنیم وفاداری در خرید و فروش جنبه دو طرفه دارد و علاوه بر مشتری شما؛ نیز باید وفاداری خود را ثابت کنید و رضایت مشتری را حاصل کنید و این روش باید در بیزینس شما نهادینه شود، به نوعی اکثر روش هایی که در این مقاله میخواهیم به شما آموزش دهیم در همین مورد است.نکته ای که همیشه باید به آن توجه کنیم موضوع نگرش انسانی به مشتری است، یعنی اگر شما مشتریان خود را به صورت دسته ای پول بنگرید، احساس مشتری این نگاه شما ا درک می کند و مسلما اعتمادخود را نسبت به شما از دست می دهد.

ایجاد وفاداری در مشتری کار ساده ای نیست و غیرممکن است بتوانید با یک ملاقات یا فروش ساده در مشتری خود حس وفاداری ایجاد کنید.کافیست یکبار دیگر به جمله بالا نگاهی بیندازید، متوجه چه چیزی می شوید؟ من شما را راهنمایی میکنم: وقتی به مشتری وفادار توجه لازم داشته باشیم، میتوانیم یک میدان رقابتی قدرتمند و قوی برای کسب و کارمان بسازیم.

در واقع میتوان این موضوع را از نظر سایمون سینک بررسی کرد که در نظریه خود عنوان می کند، اگر شما یک چرایی برای دنبال کردن به مشتریانتان بدهید و این حس را در آنها بسازید که شما بهترین هستید، مشتریان با ذوق بیشتری از شما خرید می کنند و خود را وقف شما خواهند کرد.شاید برایتان این سوال پیش بیاید که منظور از چرایی چیست؟ چرایی می تواند شامل هر چیزی باشد مانند: کمک به طبیعت و محیط زیست، کمک به رشدعلم، کمک به ساده زیستن بشر وصدها چرایی دیگر که بستگی به بیزینس شما دارد.

سعی کنید به طور مستمر با مشتریان خود در ارتباط باشید؛ زیرا با این کار برند شما در ذهن آنها ماندگار می شود و به وفاداری آنها نسبت به بیزینس شما کمک زیادی می کند، برای شروع بهتر است یک پایگاه داده از اطلاعات مشتریان خود درست کنید، این اطلاعات می تواند شامل: ایمیل، آدرس اینستاگرام یا شماره تلفن باشد.از طریق شماره تلفنی که از مشتریان ثبت می کنید می توانید تبریک تولد، تبریک سال نو یا اخبار فروش ویژه خود را ثبت و ارسال کنید.

یکی دیگر از روش هایی که امروزه بسیار پر کاربرد است استفاده از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی است که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ با استفاده از این روش ها با کاربران و مشتریان خود در ارتباط هستند. بهتر است هدف خود را به صورت شفاف برای مشتری توضیح دهید شاید مشتری شما تمایل داشته باشد برای شما و کسب و کارتان سفیر باشد و محصول شما را به دیگران معرفی کند. نیاز مشتری اهمیت زیادی دارد پس دقیقا روی نیاز مشتری متمرکز شوید و به مشتریان خود صادقانه راهنمایی بدهید؛ حتی اگر راهنمایی شما منجر به خرید نشود شما باید بهترین مشاور برای او باشید و به صورت تخصصی وی را راهنمایی کنید.

باید مشتریان شما این اطمینان را حاصل کنند که اولین فکر اولویت شما خیر و صلاح آنهاست و این بهترین گزینه ای است که میتواند اعتماد مشتری را به خوبی جلب کند. لبخند همیشه معجزه میکند، فراموش نکنید لبخند شما می توانید خیلی کار ساز باشد.همیشه سعی کنید با کمال میل به مشتری گوش کنید و شنونده خوبی باشید، این مورد اهمیت زیادی دارد و می تواند به صورت جداگانه و به عنوان یک موضوع مطرح شود؛ زیرا هیچ چیز مثل گوش کردن درست حس خوب ایجاد نمی کند. فراموش نکنید انسانها به دنبال این نیستند که از یک ربات خرید کنند، توصیه من به شما این است که دامنه ارتباط خود را با مشتریانتان گسترش دهید تا موفقیتتان چندین برابر افزایش پیدا کند.

سخن پایانی:

باید مد نظرتان باشد خدمت به مشتری به اندازه کافی مقبول است و لازم نیست شما کارهای خارق العاده ای برای رضایت مشتری انجام دهید، بسیاری از فروشندگان و صاحبان کسب و کار خیال می کنند باید خدمات ویژه ای انجام دهند، در صورتی که برای مشتریان مهم نیست و چیزی که برایشان مهم است ارائه عالی و هر چه بهتر از سمت شماست، این نکته را در نظر داشته باشید که حفظ یک مشتری قدیمی نسبت به پیدا کردن یک مشتری جدید هزینه کمتری دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x